Anmeldelse

Silent Hunter II

I 1997 ble spillet "Silent Hunter" gitt ut av SSI. Innenfor ubåtsimulatorer var spillet revolusjonerende i både spillbarhet og lyd. I 1999 kom det rykter om at Silent Hunter 2 var påbegynt, og det ble etter hvert klart at Ultimation skulle produsere det og Ubi Soft skulle gi det ut. Men når? Det tok sin tid, men i desember kom det endelig.

Side 1
Side 2
Side 3

Right full rudder! Dive, dive!
Grafisk har Ultimation som sagt gjort en tabbe med oppløsningen, samtidig som de har gjort en del forbedringer som virkelig ser bra ut. Bølgene er blitt veldig naturtro og blir større jo lenger unna land du kommer, men av en eller annen grunn går det aldri hvitt der ute på havet. Båten gynger pent i vannet og detaljer slik som at vannet slår over dekket er på plass. Derimot er det aldri en eneste person å se på ubåten. Med F12-knappen kommer en til External view, en ser altså ubåten utenifra, men det er aldri en eneste person på dekk. En annen ting som mangler, er skiftende vær. Det kan være midtvinters på Svalbard uten at det snør.

Lyden i SH2 er generelt grei, og de har faktisk kommet på en del fiffige detaljer, som at når en beordrer krasjdykk hører en mannskapet løpe til enden av ubåten for å bli så gjøre baugen så tung som mulig. Undervannslydene høres veldig autentiske ut, og det samme gjør det tyske mannskapet. En kan velge mellom tyske eller engelske stemmer, og jeg må si at jeg foretrekker de tyske. Selv om jeg forstår mindre, ble de engelske litt for kunstig; engelsk med fake tysk aksent høres ikke bra ut. Dessverre har Ultimation tatt vekk det at dine kurskommandoer blir repetert høyt. Jeg syntes alltid det var så tøft når nestkommanderende gjentok det jeg sa, "Coming to course two-seven-zero, aye!"

SH2 har ikke multiplayerstøtte slik det kommer i pakken. Imidlertid skal det komme en patch som skal legge til dette, og etter hvert, når spillet Destroyer Command kommer ut, skal disse kunne spilles mot hverandre. En kan altså spille ubåt mot destroyer, noe jeg tror kommer til å løfte SH2 til et høyere nivå. Det vil i alle tilfelle forlenge spilltiden, som i dagens tilstand er kraftig begrenset av de skriptede oppdragene og den manglende multiplayer.

Konklusjon
Ultimation hadde her et spill med et enormt potensial, men som ikke ble utnyttet til den grad det kunne ha vært. Produsentene har gjort noen merkelige valg, og det er også en del åpenbare bugs i spillmotoren. Blant annet er AI's skiftende intelligens til tider veldig irriterende. Den lave maksimumsoppløsningen trekker også i feil retning på karakterskalaen, men lyden er heldigvis glimrende. En patch som legger til muligheter for multiplayer og fikser på noen bugs vil gjøre dette spillet meget bedre. Destroyer Command skulle i følge visse kilder vært kommet i butikkene i USA den 12. desember, men ny dato er foreløpig ikke kjent.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden