Shogun: Total War var det første spillet i Creative Assemblys grensesprengende Total War-serie, og nå jobber den erfarne utvikleren endelig med oppfølgeren. På det offisielle nettstedet har de kunngjort at Shogun 2: Total War kommer i salg 15. mars 2011.
Som sin forgjenger starter Shogun 2: Total War litt i etterkant av Ōnin-krigen, altså rundt år 1500. Krigen har rasert mye av strukturene i Japan, og nå er mulighetene mange for maktsyke krigsherrer. Disse er det totalt ni av, og du får selvfølgelig rollen som en av dem (hvilken velger du selv).
Spillet leverer seriens velkjente blanding av turbasert storstrategi på oversiktskartet over Japan og heftig, sanntidsbasert taktikk på tredimensjonale slagmarker.
Slagene skal føles mer realistiske enn noensinne, og de blir også mer varierte. Blant annet får vi omfattende beleiringer hvor angriperne må kjempe seg fra del til del i de japanske festningene. Kamp på havet blir også mer spennende, takket være den japanske kysten. Her kan du bruke øyer og fjorder som skjul, og grunner kan være dødelige feller.
Du får også muligheten til å tenne på bygninger for å tvinge forsvarerne ut. Totalt kan det være opp mot 56000 individer på slagmarken.
Ellers loves vi forbedret kunstig intelligens (som i slagene jobber etter Sun Tzus klassiske krigsregler), nye onlinemuligheter og et spillsystem som skal være lettere å lære for nybegynnere.