PARIS (Gamer.no): Shaun White er til tross for sitt kvisete ansikt og 21 år, gullmedaljevinner innenfor de fleste snowboardkonkurranser man kan delta i. Kanskje gjør en slik suksess i ung alder at motivasjonen begynner å butte imot. Sportslig metningspunkt eller ikke, den unge White er i full gang med å utvikle spill sammen med Ubisoft. Det begynner å bli en stund siden vi så et kurant spill i denne sjangeren, og verken Amped- eller SSX-serien har gitt lyd fra seg på en stund.
Full fart nedover fjellet
Vis størreTeaser: Shaun White Snowboarding
- spill
- xbox 360
- pc
- playstation 3
- sport
- shaun white snowboarding
- shaun white
- snøbrett
- snowboard
Det er Ubisoft Montreal som har fått ansvaret for spillet, og de skal etter sigende ha flere tidligere topputøvere fra sporten med på laget sitt. De utvikler en versjon til PC, Playstation 3 og Xbox 360 med porteringer til Playstation Portable og DS, mens en annen blir utøvet spesielt til Wii med tanke på å utnytte balansebrettet på en best mulig måte.
– Det var viktig for oss å få med flere som har drevet med snowboarding fra før, samtidig som vi også ville ha mennesker som ikke har erfaring, siden vi skal utvikle et spill som alle kan spille, og da spesielt med tanke på Wii-publikumet, sier produsent Louis Lamarche og kreativ sjef for Wii-prosjektet, Trent Ward til Gamer.no
Et balansebrett til besvær?
At Ubisoft går aktivt inn for å bruke balansebrettet er flott å høre, og det er vel i bunn og grunn få sporter hvor dette faktisk egner seg bedre. Foreløpig virket implementasjonen av dette noe røff, og vi fikk ikke prøve alle sider med spillet, som for eksempel bruker kontrollerne til å utføre triks i lufta. Jeg er uansett optimistisk, og det blir spennede å se om balansebrettet føles påklistret eller kan stå på sine egne bein (haha) og virkelig gi noe til spillopplevelsen.
Det var lite mer vi fikk vite om Wii-, DS- og Playstation Portable-versjonen, siden det store fokuset og prestisjen er lagt i de tre andre, grafisk overlegne plattformene. Ubisoft vil bygge en troverdig og åpen verden som skal appellere til brettkjørere så vel som de som liker sportsspill:
– Vi har bygd en stor og åpen fjellopplevelse basert på samtaler med Shaun White, og han har virkelig presset oss til å få spillet til slik han mente det bør være. Vi har ikke fokusert på et spill som handler om løypekjøring og faste rammer, men snarere om den åpne opplevelsen. Friheten til å gjøre hva du vil, når du vil står sentralt, på samme måte som når du kjører snowboard på ordentlig, sier Lamarche.
Dette poenget er vel kanskje det som gjør meg mest interessert i spillet. Der veldig mange tidligere spill har fokusert på hard løypelegging og på så måte redusert spillarealet, gjør dette det stikk motsatte. Amped 3 har forholdsvis store områder, men også der føler du til syvende og sist at du blir begrenset. Det at utviklerne har skjønt at det morsomste en snowboarder gjør er å kjøre ned en skog full av puddersnø, gjør meg optimistisk. Når jeg i tillegg får høre at spillet baserer seg på en modifisert utgave av Assassin’s Creeds glimrende grafikkmotor, får jeg virkelig opp håpet.
Store, sømløse områder
Til tross for at enkelte av bevegelsene foreløpig kunne se noe upolerte ut, var følelsen av å være på et stort område, veldig godt tilstede. På enkelte store hopp zoomer kameraet godt ut, slik at snowboarderen din ser ut som et lite menneske på et stort fjell.
– Du starter på toppen av et svært fjell og kjører nedover skrenter og klipper og store åpne fjellområder. Etterhvert kommer du så langt ned at du treffer tregrensen, og da må du navigere mellom trærne nedover skogen til du kommer til alpintområdet, hvor det vil være «half-pipe», «rails» og andre ting en snowboardpark skal inneholde. Det viktige er at alt dette er et sømløst, stort område uten lasteskjermer. Du blir ikke presset til å gjøre noe som helst, du definerer hvordan din opplevelse skal være, fortsetter Lamarche.
Spillet vil inneholde fire forskjellige slike områder. Den ene er Park City i Utah, som mer eller mindre er Shaun Whites hjemmebane. Videre kommer det til å være et foreløpig udefinert område i Alaska, som tar for seg store og farlige fjelltopper, samt et område i Europa og et i Japan.
Skiller ikke mellom en- og flerspiller
– Når vi bestemte oss for å sette spillet i en åpen verden med den frie snowboardopplevelsen, møtte vi på noen designutfordringer. Det viktigste vi gjør på denne fronten, er at vi forsøker å legge til side skillet mellom en- og flerspiller. Du er enten tilkoblet eller ikke. Dette betyr at hvis du har noen venner som spiller når du starter spillet, blir du automatisk kastet inn i deres verden, helt sømløst. Du er på det samme fjellet som dine venner og kan kjøre til «half-pipen» og ha konkurranse med dem, se på at de har konkurranse, eller gjøre noe helt annet. Vi har så langt fått til å gjøre dette med 16 spillere, men vi håper på å få det til med flere, sier Lamarche entusiastisk.
Dette later også til å være en veldig god side med spillet. Vi har tidligere sett noe av det samme i Burnout Paradise, hvor man lett kunne hoppe inn i en annens Paradise City og gjøre ting sammen med dem, eller helt for deg selv.
Du spiller ikke som Shaun White i spillet, men får lage din egen kjører. Dette betyr at Shaun Whites rolle har vært å instruere utviklerne om hvordan det er å kjøre brett ned et stort fjell, slik at de på best mulig måte skal klare å fange dette i spillet. Du vil selvsagt utvikle deg over tid, og til slutt er tanken at du skal være like god som White.
En skal ikke behøve å ha være brettkjører for å få noe ut av spillet. Kontrollermessig er spillet ganske analog-drevet, på samme måte som Skate. Det er derfor rimelig enkelt å ta de helt grunnleggende triksene som 180 og 360 graders rotasjon. På den andre siden tilbyr et slikt oppsett en del dybde til de som vil bli god og investerer litt tid i spillet.
Konklusjon
Shaun White Snowboarding er et lovende nytt sportsspill som setter de morsomste sidene med å kjøre snowboard i fokus. De store sømløse områdene og flerspillermulighetene er noe av det mest spennende med spillet så langt. Det blir også svært interessant å se hva de får til med Wii-versjonen, da balansebrettet må sies å være som skreddersydd for slike spillopplevelser. Til tross for at spillet fremdeles var noe røft i kantene, har Ubisoft god tid før dets utgivelse en gang mot jul.