Etter en turbulent periode med flere folkefinansieringsforsøk, har spillstudioet Precursor Games bestemt seg for å legge Shadow of the Eternals på is. Dette forteller spillstudioets toppleder, Denis Dyack på spillets diskusjonsforum.
Nå skal store deler av selskapet ta en pause og gjøre noe annet. En liten kjerne vil holde liv i forumet, og vil også stikke hodet innom og interagere med fansen av og til. Prosjektet er heller ikke avlivet helt enda, men det er usikkert om og når arbeidet fortsetter.
– Til dere som kanskje ikke er klar over det, så har dette prosjektet blitt drevet av kjærlighet. Det har vært helt og holdent finansiert av oss, mens vi i over ett år har prøvd å få spillet på beina. Selv om vi ikke lykkes med dette, har vi lykkes i å få mange nye venner, samt å begynne på noe som vi håper ga verdi for de som var involvert i det. Vi angrer ingenting, signerer Dyack i forumet.
Evigmørkt for Dyack og co.
Shadow of the Eternals er løst knyttet til GameCube-spillet Eternal Darkness, og utvikles av en god slump av den samme gjengen som sto bak skrekkspillet i 2002. Målet var å lage et episodebasert spill på 12 episoder.
Precursor Games har gjentatte ganger forsøkt å få med seg forbrukerne i finansieringsprosessen. Først gjennom en egen kampanje med PayPal som betalingsmulighet, så i to kansellerte Kicstarter-prosjekter. Interessen for spillet har vært til stede, men ikke i stor nok grad til å mane frem 1,35 millioner dollar, som Dyack og gjengen ønsket å få ut av sin siste dugnadsfinansiering.
Denis Dyack og Precursor Games kan ikke skryte på seg strålende år så langt. I 2012 tapte Silicon Knights, selskapet bak blant annet Eternal Darkness: Sanity’s Requiem, et rettsoppgjør med Epic Games om spillmotorbruk. Store deler av de ansatte i selskapet jobbet med Dyack i Precursor Games på Shadows of the Eternals.
Les også: Ny nedtur for Shadow of the Eternals Les også: Vil folkefinansiere Eternal Darkness-oppfølger