Under E3-sirkuset i Los Angeles for noen uker siden annonserte Sony en nyversjon av Shadow of the Colossus. Det klassiske spillet bygges opp fra grunnen for PlayStation 4 – med blant annet oppusset grafikk – men Sony-president Shuehi Yoshida vil ellers at innholdet skal forbli det samme som originalen.
Det er ikke Famito Ueda – mannen bak originalspillet – helt enig i.
Ba om endringer
Selv om Ueda ikke er særlig involvert i arbeidet denne gangen, har ikke det hindret ham i å dele sine tanker om prosjektet. I et intervju med Eurogamer fortalte utviklerveteranen at han snekret sammen en liste med forslag til endringer, som han sendte inn til Bluepoint – utvikleren ansvarlig for nyversjonen. Hvorvidt studioet og Sony kommer til å høre etter er han imidlertid ikke så sikker på:
– Jeg sendte inn mine ønsker angående innhold og justeringer, men jeg vet ikke om de vil implementeres slik jeg ba om, sa Ueda.
Nøyaktig hva ønskene omhandlet lot han være å si, for å unngå trøbbel for Sony dersom de ikke oppfylles. Han gjorde det riktignok helt klart at nyversjonen ikke vil inkludere fiender eller annet innhold som ble fjernet fra originalen:
– I dette spillet er det 16 fiender, og det er en historie om 16 fiender. Så å endre på historien er ikke noe jeg tenker på. Den er ferdig med 16 fiender. Det er helt greit, fortalte utvikleren.
Hvordan sluttresultatet blir får vi se en gang til neste år, når Shadow of the Colossus-nyversjonen etter planen skal lanseres.
Vi satte stor pris på Shadow of the Colossus ved utgivelsen i 2006.
Anmelder Joachim Froholt kalte det en milepæl i spillhistorien »