Feature

Ascent: The Space Game

Sett dine spor i et gigantisk univers

Ascent: The Space Game er et åpent og spennende spill der du bygger ditt eget romimperie.

Utviklet gårdsdrift er et viktig steg for menneskeheten.
Andreas Klebo-Espe/Gamer.no

Vi lever i en verden der alt har en begynnelse og en slutt, og det er helt umulig å forestille seg et uendelig verdensrom. Bare tanken på det er nok til at vi føler oss fullstendig ubetydelige og fører ofte til en forferdelig hodepine hvis vi tenker for hardt. Siden spillverdener er begrenset til menneskers fantasi vil vi nok aldri se et uendelig stort spill, men Fluffy Kitten Studios tar spillere nærmere enn noen gang i Ascent: The Space Game.

Med unntak av spillets vakre omgivelser er det kanskje ikke noe unikt å se ved første øyekast, men etterhvert som du dykker dypere vil du oppdage at Ascent har utrolig mye å by på. Bli med å utforske over 270 milliarder stjernesystemer i menneskenes kamp for å gjenoppbygge sin hverdag.

Veien tilbake

Menneskeheten er på randen av ødeleggelse etter en økonomisk kollaps som blir kalt «Fallet». Kun åtte stjernesystemer i Apollo-sektoren er fortsatt knyttet til hverandre, og folk flest er sultne og bortkomne. Kaos råder over alt, og det lille som er igjen av håp forsvinner fort. Du er en av de ytterst få som kan fly et romskip, så hele universets fremtid ligger i dine hender.

Ascent: The Space Game sender deg ut i verdensrommet med ditt trofaste skip, og det er opp til deg hva du vil gjøre med det. Enten du vil utvinne metaller og gass fra asteroider og gasskjemper, drive forskning og bygging, utforske galaksen, skyte ned andre skip eller transportere mennesker fra en planet til en annen, har Ascent et vidt spektrum av aktiviteter å by på.

Historien i Ascent fortelles gjennom flere kapitler som ifølge hjernen bak spillet, James Hicks, vil bli sluppet med omtrent en måneds mellomrom. I det første kapittelet begynte menneskeheten å gjenoppbygge den livsviktige gårdsdriften i Apollo-sektoren, startområdet for nye spillere. Kapittel to introduserte flere oppdrag der spillere tar opp kampen mot rompirater som herjer i Janus A-systemet. Det ble også lagt større vekt på utforskning av resten av verdensrommet, noe som til og med gjør det mulig for spillere å oppdage og sette navn på nye stjernesystemer.

Gjør hva du vil

Da jeg først begynte å spille Ascent ante jeg ikke hvor stort det faktisk er. Etter å ha blitt tildelt et romskip reiste jeg på kryss og tvers mellom planeter, stjerner og romstasjoner i håp om å utforske så mye som mulig. Først da det ble klart at skip kan bli utstyrt med en «hyperdrive» for å fly til andre stjernesystemer begynte jeg å forstå at Ascent ikke er som alle andre spill.

Ettersom utforskning var en så stor oppgave bestemte jeg meg for å kjempe mot et annet skip. Det å manøvrere skipet i en hektisk kampsituasjon er vanskelig nok, men når det først blir lettere kan du konsentrere deg om å skyte ned enhver utfordrer. De første skipene er enkle å beseire, men så blir det plutselig omtrent umulig og du blir pent nødt til å oppgradere skipet ditt eller kjøpe et nytt for å ha en sjanse.

Nesten alt kan oppgraderes, fra skjold og våpen til instrumenter som utvinner gass og metaller.

Nesten alt kan oppgraderes, fra skjold og våpen til instrumenter som utvinner gass og metaller. Hvert stjernesystem har noe som kan utvinnes og i tillegg til å bruke det du samler opp selv er det alltid noen som vil kjøpe mineraler til en god pris. Kjøp og salg mellom forskjellige planeter og systemer er en enkel måte å tjene penger, som du trenger for å kjøpe skip, oppgraderinger, informasjon og til og med planeter.

I stedet for ett «endelig mål» er det en rekke mål å jobbe mot i Ascent, men du vil aldri bli helt ferdig med noen av dem. Alt er satt opp slik at det er enkelt å «lykkes» i begynnelsen, men jo mer du spiller jo flinkere blir du og jo mer får du ut av opplevelsen. Det endelige målet er hva enn du bestemmer deg for å gjøre i dag, i morgen eller neste uke. Nye oppdateringer slippes stadig vekk, så det vil alltid være noe nytt å gjøre:

Les også
Ascent - The Space Game ble lansert i april – nå vil utvikleren forbedre spillet
Utvinn metaller fra et av spillets asteroidebelter.

– Det er ingen fordel å slite med det samme om og om igjen, og hvis noe blir kjedelig kan du raskt bytte til å gjøre noe annet. Riktignok er det alltid noe nytt og spennende å finne for en tålmodig spiller som fortsetter med en oppgave. Kunnskap og læring er nøkkelen til nye utfordringer, forteller James Hicks til Gamer.no.

Kolonisering

Det tredje kapittelet i historien ble akkurat sluppet og har åpnet for kolonisering av de nye stjernesystemene. Når spillere finner en ny planet eller måne kan de undersøke den ved blant annet å ta jordprøver og kjerneprøver, måle tyngdekraft, lufttrykk og temperatur. Slik finner de ut av hva som kan vokse og hva som kan utvinnes fra planeten, og dersom den er fruktbar er det neste steget å kolonisere den.

Selv om Ascent alltid har vært et åpent spill mener Hicks at koloniseringen er der sandkasseelementene virkelig begynner å kommer frem. Ingen har så langt funnet en planet med riktige forhold for mennesker, så spillere er nødt til å bruke enorme ressurser for å bygge beboelige kupler på en planet de vil kolonisere:

– Kuplene er akkurat nå det nærmeste man kommer «slutten» av spillet, sett fra et industrialiseringsperspektiv. Den omfattende prosessen gjør at det å opprette en koloni i et av de nye stjernesystemene er en stor prestasjon.

Som med de tidligere kapitlene er dette også bare et steg mot noe enda større i Hicks' visjon. Kolonier, og transportering av kolonister til nye systemer, vil åpne døren for resten av funksjonene som kommer i løpet av dette året. Disse vil danne grunnlaget for en helt ny form for samspill, blant annet når det kommer til handel, men hver koloni skal også være et sted man kan besøke:

Hver planet byr på ulike forhold, og kan utnyttes på ulike vis.

– Du kan allerede gå deg en tur på enkelte planeter, men det er ved hjelp av en romdrakt. Jeg vil legge til en funksjon som lar spillere vandre fritt rundt i beboelige kupler hvor de kan snakke med den øvrige befolkningen. Når det er på plass vil det bli muligheter for smugling, dusørjegere, forbrytelser, straff og spionasje, forklarer Hicks.

Alle nye elementer og funksjoner har på en eller annen måte blitt formet etter forslag fra spillere, og Hicks er alltid ute etter nye ideer som vil hjelpe Ascent å skille seg ut fra andre, lignende spill.

Ikke tidkrevende

Som et MMO-spill satt i verdensrommet er det naturlig å sammenligne Ascent med kjempen EVE Online. Til tross for mange likheter tror Hicks at fokuset på spiller-mot-miljø fremfor spiller-mot-spiller gjør Ascent til en opplevelse ingen andre spill kommer i nærheten av. Størrelsen utgjør også en voldsom forskjell fra andre romspill:

– EVE Online er et vakkert og stort spill med flere tusen stjernesystemer. Vi har over 270 milliarder og det forandrer alt, mener Hicks.

Spillet er designet for å kunne bli avbrutt når som helst, noe som gjør det lettere for spillere med familie, jobb og andre forpliktelser.

For alle som har prøvd et MMO-spill er nok den mest merkbare forskjellen at Ascent ikke krever at du spiller flere timer i strekk hver eneste dag. Det er lett å holde styr på hele imperiet ditt, selv om du bare har fem minutter i lunsjpausen. Spillet er designet for å kunne bli avbrutt når som helst, noe som gjør det lettere for spillere med familie, jobb og andre forpliktelser:

– Du trenger bare et par minutter for å oppnå noe produktivt i Ascent. Er du på farten kan du enkelt utføre daglig drift av åtte byer og en stjernebase, og når du har mer tid til disponering kan du for eksempel utvinne metaller fra en asteroide eller ta opp kamp mot en truende rompirat, forteller Hicks.

Dersom telefonen ringer eller du må ut et ærend er det alltid helt trygt å skru av spillet, forlate PC-en din og leve livet ditt. Når du kommer tilbake er du akkurat der du stoppet sist. Selvfølgelig går det raskere å samle opp ressurser for å bygge en ny gård jo mer du spiller, men du vil aldri føle deg presset til å gjøre noe unna så fort som mulig.

Det er stor plass i de beboelige kuplene.

Plass til flere

Den sosiale siden ved spillet er viktig, både for spillets utvikling, men også for hver spillers egen fremdrift. Ettersom du oppdager mer og lærer deg å bygge nye skip og bygninger blir handel med andre spillere en nødvendighet. Da er det godt å ha noen å samarbeide med, i motsetning til å hele tiden konkurrere om ulike ressurser:

– Ikke vær redd for å snakke med de andre spillerne. Vi har en positiv, moden og hjelpsom spillerbase som spiller en stor rolle i utviklingen av nye ideer og funksjoner, sier Hicks.

I et så stort univers er det alltid plass til flere spillere, og Hicks oppfordrer alle vordende romfarere til å se på spillet som noe annet enn bare «nok et MMO-spill».

Det er foreløpig ikke mulig å kjempe mot andre spillere, men en stor del av galaksen er satt av som en «rødsone» der åpen PVP vil bli tilgjengelig for de som ønsker det. Hvis du heller vil unngå andre spillere kan du reise opp mot 200 lysår vekk fra alt og alle, og fortape deg i ensomhet.

En romdrakt lar deg utforske enkelte planeter.

Gratis nettleserversjon

Ascent: The Space Game er et spennende spill som hele tiden gir deg nye oppgaver og muligheter. For et MMO-spill krever det veldig lite av tiden din på en gang, men du må likevel investere mye tid dersom du for eksempel ønsker å opprette en ny koloni.

Hvert element er nøye utviklet slik at det er hele tiden er interessant å se hva du vil oppdage. Nye oppdateringer med nytt innhold gjør det rett og slett vanskelig å kjede seg, og dersom du blir lei av å fly frem og tilbake kan du bare stoppe opp å beundre utsikten.

Spillet kan kjøpes for litt over 30 kroner på Desura, men en gratis nettleserversjon er også tilgjengelig på www.thespacegame.com. Med unntak av prisen er de to klientene bortimot identiske, og spillere som ønsker å spille gratis får på ingen måte en dårligere opplevelse.

Det er kanskje vanskelig for folk flest å forstå at noen vil velge å betale for et produkt de kan få helt gratis, men Hicks er ikke i tvil om at denne finansieringsmodellen er riktig for Ascent. Han mener nemlig at det å spille et spill du har installert på PC-en din gir en helt annen følelse enn den du får når du spiller i en nettleser, og jeg må innrømme at han har et poeng.

Siste fra forsiden