Etter en uke i nasjonaldvale har vi endelig kommet oss forbi pinsekneika og tatt fatt på gratistilbudet igjen. Det er en haug av gode tilbud der ute som ikke koster mer enn et par tastetrykk, og vi har denne uken gravd frem seks vidt forskjellige opplevelser.
Hjertet står ikke stille når du begir deg ut på skrekkopplevelsen Maere: When Lights Die. Plattformspillet N har fått en splitter ny versjon som det er verdt å sjekke ut selv om du har spilt originalspillet. Remembering tar deg med på en synesteireise med herlige bilder og lyd, mens farsotten GeoGuessr kaster deg ut i den virkelige verden. We are Subjects har tatt kjente og kjære «ninja rope» fra Worms-serien, mens arkadespillet Mr. Rescue lar deg på dramatisk vis kaste folk ut av vinduet. Spennvidden er med andre ord stor blant ukens gratisspill.
Maere: When Lights Die
Det er noen minutter siden jeg sluttet å spille Maere: When Lights Die. Hjertet mitt har begynt å slå normalt igjen, og håret har lagt seg tilbake på plass. Jeg har ingen planer om å spille det igjen.
Grøsserspill er rare greier. Når de virkelig fungerer, er det bare ubehagelig. Men likevel liker vi å utsette oss for slikt – og jo mer ubehagelig det oppleves, jo mer setter vi pris på opplevelsen. Maere er virkelig ubehagelig.
I Maere får du rollen som en forsøksperson i et Virtual Reality-prosjekt hvor noe åpenbart går helt galt. For å spille Maere slik det egentlig er ment å spilles, bør du ha tilgang på Virtual Reality-brillene Oculus Rift. Det hadde ikke jeg, og det er jeg bare glad for. Jeg liker å bli skremt i ny og ne, men det er grenser for hvor mye jeg tåler.
Dette er ikke noe stort spill, og det har åpenbart lave produksjonsverdier. I tillegg synes jeg det gjør en klumsete jobb med selve døden. Men selve skremmingen er det få spill som gjør bedre, og hvis du har lyst på mareritt i natt vil jeg absolutt anbefale at du tar en titt. Men om du planlegger å gå til anskaffelse av Oculus Rift kan det kanskje være lurest å legge lenken et trygt sted, og ta den frem igjen når du har fått tak i godsakene. Bare ikke gi oss skylden for arrene du kommer til å gi sjelen din.
Du kan laste Maere ned fra det offisielle nettstedet. Spillet er tilgjengelig for Windows, OS X og Linux.
GeoGuessr
Vi er litt sent ute med dette spillet, som ble en farsott på nettet for et par uker siden, men siden ingen var på jobb forrige fredag tar vi det med denne gangen. Det kan jo være du har gått glipp av det, og det hadde i så fall vært litt dumt.
Konseptet i GeoGuessr er så enkelt at det er underlig ingen har tenkt på det tidligere. Spillet bruker Google Street View, og plasserer deg et tilsynelatende tilfeldig sted i verden. Ved å analysere det du ser rundt deg, må du gjette hvor i verden du er. Jo nærmere du kommer det faktiske stedet panoramabildet er tatt, jo flere poeng får du.
Dermed er det bare å analysere. Er det noen skilt på bildet? Kan du i så fall gjenkjenne språket, eller eventuelt noen navn? Kanskje bokstavene er uforståelige – da er du neppe i Europa. Hva med natur og arkitektur? Biler og folk? Er gatene preget av juledekorasjoner selv om det tydeligvis er sommer? Jo flere detaljer du får med deg, jo lettere blir det å pusle sammen et slags svar. Du vil neppe finne den nøyaktige posisjonen, men bare det å komme frem til riktig land kan noen ganger være en seier i seg selv.
GeoGuessr kan være overraskende vanedannende, og like artig om du sitter alene eller sammen med en venn. Og hvem vet – kanskje du til og med kan lære litt geografi av det hele? Du spiller GeoGuessr på nettet.
N 2.0
Det begynner å bli noen år siden det utfordrende og vanedannende plattformspillet N dukket opp, og i tiden som har gått har vi blant annet fått en kommersiell oppfølger i form av N+. Nå har utviklerne i Metanet Software lansert en ny versjon av det originale gratisspillet, med en rekke nyheter. Disse inkluderer muligheten for lokal flerspiller på samme maskin og et kontosystem du kan registrere deg på slik at poengsummene dine lagres og du kan spille på profilen din uansett hvor du befinner deg.
Totalt er det 500 nivåer, og disse inkluderer kremen fra Xbox Live Arcade-versjonen, DS/PSP-versjonen og klassiske N 1.4. I tillegg får vi en rekke helt nye nivåer. Som før er det mulig å skape og dele nivåer med andre spillere, ved hjelp av et innebygd redigeringsverktøy.
N foregår i enkle miljøer fulle av hindringer og farer. Poenget er rett og slett å komme i mål før tidsfristen går ut, og jo mer tid du har til overs jo mer poeng får du. Underveis kan du også plukke opp gullmynter, og disse gir deg mer tid. Men det å få tak i dem kan i seg selv være tidkrevende.
Dette er et utfordrende spill, og selv om kontrollene er enkle og effektive tar det lang tid og mye øvelse før du perfeksjonerer spillets elegante hopping. Når du begynner å spille er alle de første hundre nivåene låst opp – men om du hopper rett inn på de vanskeligste nivåene kommer du sannsynligvis ingensteds. Øvelse gjør mester, og du må begynne i det små.
N 2.0 vil neppe ha store problemer med å hekte deg om du liker gode plattformspill. Du kan laste det ned for Windows, OS X og Linux, eller spille det online på Kongregate.
Mr. Rescue
Etter det enkle plattformspillet Sienna har danskene i Tangram Games skiftet beite. Deres nyeste gratisspill heter Mr. Rescue, et spill som kaster det inn i rollen som en brannmann. Arkadeopplevelsen handler om nettopp det brannmenn skal gjøre: Redde liv.
Spilleren velger mellom en av tre leilighetskomplekser som skal reddes, og må så ta på seg røykdykkermasken for å hoppe inn i det brennende bygget. Armert med en vannslange skal man lokalisere beboere som vandrer rundt på gulvene. Når man først har fått tak i én, løper man mot nærmeste vindu og kyler personen ut av bygget. Hva som skjer etter det vet vi ei, men vi får håpe at det står brannmannskap klar på bakken til å ta imot.
Er du for lenge i huset koker du i hjel. Derfor lønner det seg å plukke opp kjølevæske som ligger rundt omkring i huset. Når man tror man er ferdig med redningsarbeidet, loffer man mot stigen i det øverste rommet. Har du glemt noen får du en kjølhaling av sjefen.
Kontrollene er enkle. Man hopper, skyter vann og plukker opp personer, og bruker piltastene til å komme seg mellom gulvene. Pikselgrafikken er ypperlig, med en herlig stil som sender tankene mot åttitallets senere spillkonsoller. Det samme gjelder den pulserende musikken som gir en ekstra piff til personkastingen.
Mr. Rescue finnes til Windows, Mac og Linux på utviklerens nettsider. Vil man prøve ut spillet på de to sistnevnte operativsystemene må man laste ned et lite rammeverk som heter LÖVE i tillegg til spillpakken.
We are Subjects
Da enmannsstudioet Marklund Games skulle lage et nytt spill bestemte han seg for å blande to av sine favorittkonvensjoner fra spill: og «ninja ropes». De fleste kjenner vel sistnevnte konsept best fra Worms-serien, der det å slynge seg rundt på kartet med det supersterke tauet var en morsom ferdighet kun de beste mestret.
Resultatet ble We are Subjects, et todimensjonalt grotteutforskningsspill der du svinger deg gjennom hulegangene. Målet er å plukket opp krystaller som kan omformes til eksplosiver. Når du har fått tilgang på eksplosivene kan du sprenge deg stadig lenger inn i hulen.
Som man nok forventer blir hulen mer ugjestmild desto lenger man kommer seg, med giftgass og noen rare flyvende vesener som største hinderkilde. Du kan også plukke opp sopp og bytte mot oppgraderinger som gjør det lettere å overleve.
Hovedattraksjonen i We are Subjects er utvilsomt «ninja rope»-svingingen. Det er gøy i seg selv å få momentum, svinge seg rundt klosser og komme seg frem i hulen. I lengden føles det litt skralt, men det lille hobbyprosjektet byr likevel på en småfinurlig spillopplevelse som det er verdt å prøve.
We are Subjects kan lastes ned til Windows på utviklerens nettside, og krever at du har XNA-rammeverket installert.
Remembering
Synestesi-opplevelser er noe vi snakker alt for lite om i spill. Grunnen er sikkert fordi begrepet er ganske så diffust, og at slike konsepter vanskelig å beskrive med ord. Ja, for hvordan forteller man egentlig tilstrekkelig om lyd-og-bilde-opplevelser som Proteus, Rez, Child of Eden – og nå Remembering?
Førstepersonspillet er bygd opp som en ren lydopplevelse. Mesteparten av interaksjonen føles som på skinner, og det handler mer om å utforske et lydrom enn noe annet. Her er det ingen poeng, ingen farer og ingen konkurransedrevne egenskaper. Alt handler om å utforske.
Dessverre føles det litt for kompakt, med tydelige mål hele veien gjennom de 15 minuttene det tar å komme seg gjennom. I motsetning til Proteus er det nemlig ikke et stort område å utforske, men alltid et mål i horisonten. Synsopplevelsen byr på pastellfarger som glir over i hverandre, pulserende sfærer og andre passende elementer.
Lyden er selvfølgelig hovedattraksjonen her, og som alltid er det duse stemningslyder som preger lydbildet. Det begynner svakt, bygger seg gradvis opp og ender i et eksplosivt arrangement, ikke ulikt hvordan Journey slutter. Med et knappetrykk på musen skaper du selv lyd, akkurat slik du selv ønsker, men den samme melodien spilles av.
Remembering er ikke et spill for alle, og det er nok en egen gruppe av spillere som setter pris på slike lydopplevelser. Du vet sikkert allerede om du er én av de.
Remembering kan lastes ned via utviklerens nettsider, og kan spilles på Windows og Mac.
Ønsker du å se på flere gratisspill kan du se på siste samlesak.