LONDON (Gamer.no) Mange vil hevde at storhetstiden til Sega er over, men Sega selv insisterer på at så ikke er tilfelle. Riktignok har de gått fra å være leverandør av maskinvare til å bli utgiver for de andre plattformene, men den gamle giganten har ingen planer om å legge inn årene.
Vi var tilstede i London ved presentasjonen av fire nyheter. Da snakker vi ikke om nye versjoner av fordums storheter som Sonic eller Alex Kidd, men fire splitter nye titler. Det eneste de har felles er at studioet Platinumgames, et nystiftet firma bestående av blant annet gamle kjenninger fra Capcom, står bak. Målet skal være å satse på nye konsepter.
Det var svært begrenset hva vi fikk se, men mange skarpe hjerner er i sving for å sette Sega skikkelig tilbake på kartet.
Hekseaction
Det første spillet vi fikk presentert var Bayonetta, et kamporientert spill fra skaperen av Devil May Cry. Spillet spinner omkring heksen Bayonetta, som blir gjenfødt i vår tid, og som må kjempe en innbitt kamp mot engler. For å rundbanke de hellige, må hun benytte seg av både heksekunster og pistoler. For en heks er imidlertid ikke dette nok. Vi fikk se en video hvor hun sprer død og fordervelse med stilletthelpistoler. Ja, du leste riktig. Bayonetta har nemlig skytevåpen på både armer og bein. Dette skal visstnok danne mye av fundamentet for spillet, som er under utvikling for Xbox 360 og Playstation 3.
Hjernen bak Steel Battalion jobber også med et nytt spill kalt Infinite Line. Det dreier seg om et fremtidsorientert rollespill til DS, hvor du får leke kaptein på et romskip. Dette romskipet kan du selv modifisere, basert på omkring 150 ulike skipstyper. Det blir for eksempel mulig å plassere dekk, våpen og motorrom der man selv ønsker. Mannskapet velger du også selv, blant nesten 200 ulike datastyrte figurer.
Nøyaktig hva mer du skal gjøre vet vi ikke, men vi blir lovet at du gjennom spillets dype og engasjerende historie vil reise mellom helt ulike galakser og oppdage hva det vil si å være menneske i den store tomheten. Spenstig. Vi fikk ikke anledning til å se noe av spillet, men Sega hevder at det vil presentere en stor verden i et lite format, og at det kommer i form av «høykvalitets 3D». Hva nå enn det vil si på DS.
En gal sort/hvitt-verden
Videre på lista stod Wii-spillet Madworld, og dette kommer til å skape debatt. Punktum. Med utviklere bak Resident Evil 4 og Dino Crisis 3 kommer det kanskje ikke som noen stor overraskelse at vold, blod og elendighet står på menyen. Mengden ser imidlertid ut til å bli noe utenom det vanlige. Spillet er fullstendig sort/hvitt, med ett unntak; blodet. Det røde i blodet symboliserer og understreker volden. Alt foregår i tegneseriestil, men innholdet er sjeldent brutalt.
Målet til studioet er å levere et spill som ikke er perverst, men artig og engasjerende, i en voldelig verden. Hvorvidt de lykkes vil tiden vise. I den lille spillsesjonen vi fikk se, maltrakterte hovedpersonen (Jack), i både øst og vest. Med et velrettet slag dro han ut hjertet på en sprell levende fiende, og knuste det i hånden så blodet sprutet. Den noe fortvilte motstanderen ble stående på to bein en stund, før han gikk i bakken. Jack er også en mester med motorsag, og delte fiender på både langs og tvers, også dette på særdeles blodig vis.
Til tider var spillskjermen så full av blod at man knapt så hva som foregikk. Av andre kvestemetodene på repertoaret kan vi nevne: Kjøre et veiskilt gjennom hodet på fiender, spidde dem på en piggete vegg og å dele dem i to under et containerlokk. Som om ikke det var nok, kan du kombinere disse manøvrene. Vi fikk se Jack kjøre et skilt gjennom hodet på fienden, for deretter å spidde ham på en piggete vegg. Blodig. Ekstremt blodig. Samtidig har det hele et visst humoristisk preg, ved at det er svært overdrevet, på grensen til parodisk, og at mange lydeffekter understrekes med snakkebobler.
Mer fra Resident Evil-skaperen
Vi har kun sett små glimt av tre av de fire kommende spillene. Det siste spillet hemmeligholdes en liten stund til, men Sega røper at Shinji Mikami er hyret inn som produsent. Han er best kjent som mannen bak Resident Evil-serien.
Av de andre tre er var Madworld eneste spill som ble vist frem med kjørbar kode. Traileren vi fikk se av Bayonetta var for begrenset til at vi tør gjette på hvor langt inn i utviklingsfasen det er.
Etter presentasjonene sitter vi med andre ord igjen med flere spørsmål enn før, men nysgjerrigheten ble i alle fall vekket.