En av de største trendene vi har sett i digital kultur de siste par årene har vært NFT-er og blokkjedeteknologi. Spillbransjen har heller ikke vært skjermet for disse, og flere spillselskaper ga tidlig inntrykk av at de ville kaste seg på bølgen.
Sega var et av disse selskapene – i fjor sikret de seg varemerket «Sega NFT», og hevdet at de så på disse digitale eierskapsforholdene som en del av fremtiden for spill.
Dette er NFT-er
Non-fungible token (NFT) er en unik digital dataenhet. Målet er å etablere et teoretisk eierskap til enheten via et ektehetsgarantisertifikat som lagres i en blokkjede.
Siden gjenstanden er digital er det likevel ingenting som hindrer noen i å lage en kopi av NFT-en. Alt handler derfor om et bevis på eierskap. Den mest utstrakte bruken nå er eierskapsgarantier til digital grafikk.
I spill er NFT-er per dags gjenstander som kan selges og byttes. Gjenstandene kan være kosmetiske eller ha faktisk påvirkning på selve spillet. Når gjenstandene har påvirkning på spillet, inngår de ofte i en «play to earn»-modell, altså at man i teorien skal tjene penger på å spille.
Nå virker det som om pipa har fått en litt modifisert lyd. I et intervju med Bloomberg sier en av Segas driftsdirektører, Shuji Utsumi, at de kommer til å holde de største spillseriene sine unna blokkjeden,
– Det man gjør i «play-to-earn»-spill er kjedelig. Hva er poenget dersom spill ikke er morsomme å spille?, sier Utsumi til Bloomberg.
Det siste året har Sega snakket om et spillinitiativ som de kaller SuperGame. Dette initiativet er egentlig bare et samlebegrep for spill med store budsjetter som tar i bruk ny teknologi og som går forbi de tradisjonelle rammeverkene for spill, og som er planlagt etter 2026.
De nye uttalelsene sår tvil om NFT-er fremdeles er blant teknologiene i disse spillene – noe Sega nevnte som en mulighet i fjor. Det virker lite sannsynlig at det er blant de umiddelbare planene, siden Utsumi virker å være mer skeptisk til Web 3.0-teknologi nå i Bloomberg-intervjuet.
– Vi ser på om denne teknologien egentlig kommer til å ta av i industrien, sier han.
Alle NFT-planer er likevel ikke forkastet. Sega-sjefen nevner at mindre kjente spillserier i katalogen vil få NFT-spill, og at noen av disse annonseres i år. Sega vil ikke lage disse selv, men lene seg på tredjepartsutviklere. Noen av disse prosjektene har budsjetter på flere hundre millioner yen, en sum som kan tilsvare noen få titalls millioner kroner.
På sikt kan toppsjefen se for seg at selskapet blir mer involvert dersom teknologien blir mer etablert.
LES OGSÅ: Steam bannlyste NFT-er og krypto fordi «alt var sketchy» »
Flere har snudd
NFT-er i spill har gått fra å være noe alle de største spillutgiverne snuste entusiastisk på til å bli mindre spennende.
EA-sjef Andrew Wilson gikk fra å omtale konseptet som «spillindustriens fremtid» i 2021 til å moderere seg til at digitale samlegjenstander kan være spennende, men at «det gjenstår å se om det er som NFT-er og blokkjede» i 2022.
Ubisoft gikk hardt ut og lanserte sine egne NFT-er, kalt Digits, på plattformen Ubisoft Quartz på tampen av 2021, og implementerte dem i Ghost Recon Breakpoint. Etter noen måneder stoppet de hele greia, og har siden da ikke lansert nye NFT-er i noen av sine andre spill. Ubisoft-sjef Yves Guillemot har i etterkant sagt at det hele var et teknologieksperiment – noe som står litt i kontrast til hvordan Quartz ble omtalt av selskapet ved lansering.
Den største spillutgiveren som stadig bruker mye energi på NFT-er er Square Enix. I mars i år trakk de sløret av Symbiogenesis – et spill som vil inneholde 10 000 NFT-kunstverk som alle vil ha en effekt i spillet.
LES OGSÅ: Mojang setter ned foten for Minecraft-relaterte NFT-er »