I kjølvannet av hackingen av PlayStation Network har en rekke større og mindre aktører i spillverdenen opplevd innbrudd på deres datasystemer, og den nyeste i rekken er Sega.
De bekreftet før helgen at hackere hadde stukket av med kunders e-postadresser, fødselsdatoer og krypterte passord. Informasjon om opp til 1,3 millioner kunder kan ha blitt tatt. Heldigvis skal det ikke ha vært betalingsinformasjon i det kompromitterte materialet.
Kundene det gjelder er medlemmer av Sega Pass. Tjenesten er nå nede, og som vanlig anbefales det at hvis du er medlem av Sega Pass og bruker samme passord på andre tjenester, bør du endre det.
Nå har forteller nettstedet Eurogamer at hackingen har funnet sted etter at Sega gjennomførte en gjennomgang av egne sikkerhetsrutiner. Denne var i seg selv et resultat av den mye profilerte Sony-hackingen.
– Vi tok en sikkerhetsgjennomgang som et resultat av Sony-hackingen. Det var egentlig seks måneder før planen, men en god måte å «rydde i huset» på. Vi gjorde noen endringer til våre sikkerhetssystemer. Jeg er sikker på at de aller fleste har gjort akkurat det samme, sa Sega West-sjef Mike Hayes til Eurogamer for omtrent én måned siden.
Han fortsatte med å beskrive PSN-hackingen som en interessant oppvekker for hele industrien, men trodde på det tidspunktet at Sega sine systemer i orden:
– Heldigvis virket vi ganske solide, så vi gjorde ikke mange endringer.
Oppdateringen av sikkerhetssystemet var tydeligvis ikke nok, og Sega slår altså følge med spillselskaper som BioWare, Bethesda, Codemasters og Epic Games. Det er ikke kjent hvem som har hacket dem; verken orofilerte Anonymous eller Lulzsec har tatt ansvar for ugjerningen.