Seaman, som ble lansert til Sega Dreamcast i 1999, var et slags merkelig livssimulator der du måtte samhandle med et sjøvesen med kroppen til en fisk og hodet til en mann. Det som gjorde at spillet vakte oppmerksomhet i sin tid var kontrollsystemet; her måtte du kommunisere med fiskemannen din via en mikrofon, noe som ikke akkurat var vanlig i den tiden.
Seaman solgte over en halv million kopier på seks måneder, på tross av at utviklerne fryktet spillet deres ikke kom til å selge en eneste kopi. Spillet fikk siden en PS2-versjon som ikke fikk like mye oppmerksomhet, kanskje på grunn av at folk trodde det var snakk om en etterfølger og ble skuffet da det viste seg å være samme spillet som på Dreamcast.
Nå er det imidlertid kunngjort en ordentlig etterfølger, som vi for øyeblikket har svært lite informasjon om. Det vi vet er at det stemmestyrte kontrollsystemet har blitt radikalt forbedret, og at det nå støtter hele setninger fremfor enkeltord. Det vil forøvrig være mulig å benytte seg av de samme spesialdesignede kontrollerne som ble solgt med PS2-versjonen av originale Seaman, om du er en av de få som eier dette spillet. Ellers vil du kunne bruke en vanlig PS2-støttet USB-mikrofon.
Vivariums president, Satou Yutaka, har fortalt at et mål for selskapet er å videreutvikle måten vi kontrollerer spill på, og pekte på at i de 20 siste årene har det vært svært liten utvikling i forhold til brukergrensesnitt i spill. Han mener at hvis vi kan endre kontrollsystemene i spill, vil vi kunne få mye mer spennende og unike spillopplevelser.