Electronic Arts kjørte et trygt løp på sin pressekonferanse under årets E3-messe. De kjempestore overraskelsene uteble til fordel for spill vi forventet skulle vises frem av spillgiganten, men det var likevel en selvsikker utgiver som stod på scenen i Shrine Expo Hall. Toppsjef Andrew Wilson hadde åpenbart klokketro på alt de hadde å vise frem.
Hovedfokuset under konferansen var å bringe eksisterende spillserier til den nyeste konsollgenerasjonen og samtidig gi noen få smakebiter av kommende titler.
For lenge siden, i en galakse langt borte
Konferansen åpnet med John Williams' karakteristiske musikk fra Star Wars-universet, samtidig som vi fikk se glimt fra utviklingen av Star Wars Battlefront. Svenske DICE er godt i gang med arbeidet og skrøt av å ha gjort tonnevis med research for å kunne lage Star Wars-spillet de alle har drømt om å spille. Våpen, kjøretøy og spillområder er basert på modeller, kulisser og locations fra filmene, i håp om at det vil gjøre opplevelsen så autentisk som mulig.
Utvikleren jobber også tett med LucasFilm for å bringe George Lucas univers til livs. Det lille vi fikk se av spillet ser umåtelig lekkert ut, men det er lenge igjen til det kan stå ferdig. For DICE er filosofien under utviklingen av spillet jedimester Yodas visdomsord: «Do or do not. There is no try».
Etter besøket hos DICE inntok Andrew Wilson scenen og lover at EA føler nye forpliktelser overfor spillerne når det kommer til å levere nye opplevelser til en ny spillgenerasjon. Fra DICE går turen til BioWare, med en titt på deres kommende spill.
Fra middelalder til verdensrom
Også fra BioWare kom det de fleste av oss forventet på forhånd. Nye, lekre, bilder fra Dragon Age: Inquisition ble vist, samt en smakebit på den nye kampmotoren. Til en vakker cellosolo ble det spilt av scener fra de ulike omgivelsene spillet har å by på. Snøkledde fjell, grønne skoger, enorme slott og enorme ørkener har blitt umåtelig gjenskapt med vakker grafikk.
Aaryn Flynn fra BioWare fortalte at Inquisition markerer en ny retning for BioWare, med en stor åpen verden flettet sammen av et sterkt narrativ. Verden er på randen av kaos, men hvordan du velger å gå frem for å redde denne verden er opp til deg. Spilleren skal også ha mer frihet enn noen gang, lovte Flynn, og viste frem spillets kampsystem.
I en slåsskamp kan man velge å kontrollere figurene i laget sitt på to ulike måter. Du kan bytte fra figur til figur i sanntid og gi dem kommandoer. De du ikke kontrollerer styres av den kunstige intelligensen. Noen angriper med magi, andre med buer, sverd eller kniver. Denne spillemåten gir deg direkte kontroll over hele laget ditt. Den andre måten å spille på plasserer deg i en gudeposisjon over figurene dine, slik at du kan plassere laget ditt hvor du vil på slagmarken og ta full kontroll over alle.
Under demonstrasjonen virket oppsettet litt rotete, da spillets brukergrensesnitt enda ikke er helt optimalt. Forhåpentligvis er dette noe som kan glattes ut nærmere lansering 9. oktober 2014.
Etter demonstrasjonen av Dragon Age: Inquisition viste BioWare frem litt av det neste spillet i Mass Effect-serien. Her var det lite informasjon å finne, utover at dette vil være det største Mass Effect-prosjektet på en stund. BioWare har jobbet nært med fansen, og forsøker å gi folk noe nytt. Nye planeter, nye raser, og nye motstandere.
Utviklerlaget i BioWare Edmonton jobber derimot med noe helt nytt, men akkurat hva dette er ville de ikke avsløre. De ønsker å skape en fiktiv verden som føles virkelig og som er i stadig forandring.
Mange store følelser
Neste punkt på agendaen var The Sims 4. Ut fra reaksjonene til publikum var dette høyst etterlengtet. Rachel Franklin, sjefsprodusent hos EA, lovet smartere og mer velutviklede simmer enn noen gang. Nå skal du ikke bare kontrollere deres liv, men også deres hjerter, ved å programmere inn spesifikke personlighetstrekk, ambisjoner og oppførsel. Du kan for eksempel lage deg en entusiastisk sportsfanatiker som skriver poesi på fritiden.
En annen ny funksjon i The Sims 4 er muligheten til å importere andre spilleres simmer, hus, møbler og design. På den måten skal EA åpne for lettere deling mellom spillere og lengre levetid for spillet sitt. Mulighetene er mange og simuleringen er dyp, lover EA. The Sims 4 lanseres i Norge 4. september.
EA har tradisjon for å vise frem sine sportspill under pressekonferansene og i år var intet unntak. Fokus lå spesielt på de nye og innovative grepene som gjøres i deres kommende sportsspill. Først ut var EA Sports UFC, der Bruce Lee er en spillbar figur. Nå kan alle gjøre det Chuck Norris aldri klarte, nemlig gi Bruce Lee juling. Grafikkmotoren har fått seg et realt løft, og denne gangen skal du virkelig føle hvert slag og spark, lovte kreativ sjef Brian Hayes. De slåssglade av oss som gleder seg til det nyeste UFC-spillet trenger ikke vente lenge. Spillet blir tilgjengelig 17. juni 2014.
I NHL 15 har også grafikkmotoren blitt oppdatert, og studiosjef Dean Richards påpekte at det er ikke det eneste som er nytt i ishockey-serien. Nesten alt har forandret seg siden sist, med en ny generasjon spillere. Du skal få bedre kontroll over både spillere og puck, og utenfor isen har EA laget det de mener er de mest detaljerte arenaene de har laget. Den lille sniktitten EA Canada hadde å by på var ganske pen å se på, så her kan hockeyfans bare glede seg.
Tut og kjør i førsteperson
Presentasjonen gikk fra ishockey til fart og spenning idet Patrick Søderlund entret scenen for å snakke om sin lidenskap for raske ting. Noen andre som også liker fart og moro er Criterion, som utvikler et nytt kjørespill, langt større enn det de har gjort tidligere.
Criterion lager ikke bare et bilspill denne gangen. De lager også et spill med helikopter, ATV-er, motorsykler, jetskier, snøskutere og mange andre kjøretøy. Som om ikke det var nok skal alt foregå i førsteperson, for å virkelig formidle følelsen av fart og spenning. I hvilken retning prosjektet går eller hvor omfattende det til slutt vil bli vites ikke enda, men det ser absolutt spennende ut, og det er gøy å se Criterion jobbe med noe helt nytt.
Hvis du er interessert i golf kan EA skilte med at Frostbite 3-motoren nå vil være å finne i PGA Tour-spillene. Dette eliminerer lastetider mellom hvert hull og legger på et høyere nivå av realisme enn tidligere. EA kaller det golf uten begrensninger. Hvis du vil kan du spille på realistiske gjenskapninger av virkelige baner eller prøve deg på en fantasibane der alt kan skje. Under konferansen viste de blant annet frem en golfer som slo en ball over et eksploderende krigsskip.
I Madden NFL 15 har det også blitt gjort forandringer. Blant annet skal forsvarsspill bli morsommere, og du skal lettere kunne lese og stanse angrepsspillere når du spiller forsvar. Du får også mer kontroll over spillerne dine i blokkeringer, sammenstøt og taklinger. For at du skal føle intensiteten i spillet har EA lagt inn flere animasjoner og flere kameravinklinger, slik at spillet blir mer levende.
Krig, løping og fotball
E-sport og MOBA-sjangeren er hetere enn aldri før, så det gir mening at EA forsøker å bli en del av dette voksende feltet. Med det nye MOBA-spillet Dawngate prøver de å skape et produkt som til stadighet er i forandring og som vil trekke nye spillere inn med en dyptpløyende historie. Med et stadig utviklende spillsamfunn håper EA at Dawngate blir en solid utfordrer til Dota 2 og League of Legends.
Det ble også gjort et ørelite sveip innom Mirror's Edge 2, som fortsatt er under utvikling. Men utover å bekrefte at svenskene jobber på spreng med å sette til livs Faiths nyeste eventyr, hadde de ikke spesielt mye å avsløre.
Fra Mirror's Edge 2 gikk turen til et sportspill de fleste nordmenn har kjært, nemlig FIFA. I FIFA 15 skilter EA med nok et grafisk løft og et kreativt nivå de visstnok kun har drømt om tidligere. Ballfysikken er ny, og spillerne skal kunne foreta langt hurtigere bevegelser. Nok en gang snakkes det om at du skal føle fysikken i spillet, spesielt når spillerne på banen knuffer og dytter inn i hverandre. Du skal også kunne se forandringer på banen ut fra hva spillerne gjør. Harde taklinger vil rive opp gressmatta, samtidig som draktene blir fulle av grønske.
Til slutt kom brakavslutningen, nemlig en lengre demo av Battlefield Hardline. Dette skytespillet, som er et samarbeid mellom Visceral Games og DICE, plasserer deg i rollene som politi og røver. Tanken er å utvide Battlefield-serien til nye verdener, samtidig som de holder seg til spillseriens kjerneverdier. De to utviklerne sier spillet vil skilte med en historie som skal minne om et moderne kriminaldrama, med en utrolig flerspilleropplevelse som noe attåt.
Demonstrasjonen viser en kamp mellom 32 spillere i rollene som både politi og ransmenn. Når en panserbil ranes i midten av Los Angeles bryter helvetet løs. Begge sider av konflikten er tungt bevæpnet og gjør det de kan for å stoppe den andre siden. Spillmekanikken minner absolutt om Battlefield, med tunge våpen og raske kjøretøy. Skurkene bruker biler og motorsykler for å rømme, mens politiet følger etter i helikopter og panserkjøretøy.
De enorme ødeleggelsene fra Battlefield 4 lever i beste velgående i Hardline. På et tidspunkt dundrer en enorm kran i bakken og ødelegger to skyskrapere på veien ned. Det er litt som å se ransfilmen Heat, hvis Heat var regissert av Michael Bay i amfetamin-rus.
Som en siste storeslem avslørte Steve Papoutsis fra Visceral Games at betalanseringen av Battlefield Hardline ville begynne rett etter pressekonferansen på spillets nettsted. Spillere kunne melde seg til betatesting av spillet på enten PlayStation 4 eller PC. Hardline lanseres 21 oktober. Forhåpentligvis vil lanseringen gå litt mykere enn ved fjorårets lansering av Battlefield 4.