For kraftige våpen
Plukker du opp en missil, kan du skyte denne avsted, og hva den treffer er avhengig av hvor du sikter. Men plukker du med en ny våpenpakke uten å ha skutt missilen oppgraderes den til en liten missilsverm. Og gjør du det samme én gang til, sitter du plutselig med fingeren på den røde knappen; den reneste apokalypse for bilene foran. I tillegg til å være alt for kraftige, går de oppgraderte våpnene på autopilot – uten at spillerens egenskaper betyr noe for hvor mye skade de gjør.
Siden det vanligvis går relativt kjapt å spare opp til det mest ødeleggende angrepet, ender vi opp med et spill hvor racingen stadig blir brutt opp av tilfeldige stopp, fordi det er så mange biler på banen som alle har lett tilgang på ekstreme våpen. Og jo bedre du gjør det, jo større er sjansen for å bli fanget opp i en elektrisk storm, en missilsverm eller en erkeirriterende blå greie som jeg ikke vet hva er en gang, men som du garantert kommer til å hate.
Tidligere nevnte jeg at du har en skjoldfunksjon, og denne hjelper litt – men det tar veldig kort tid før den er utbrukt, og du kan banne på at den ikke er tilgjengelig når du trenger det som mest. Det er selvsagt mulig å skru av våpnene for en litt mer fredelig racingopplevelse, og det setter jeg pris på. Samtidig mangler Modnation Racers dybden i kjøreopplevelsen som skal til for at racingen klarer seg helt på egenhånd. Spillet er på en måte avhengig av disse våpnene.
Moro med andre
Modnation Racers kommer med rike flerspillermuligheter over nettet, og du kan også kjøre sammen med opp til tre venner lokalt (takket være delt skjerm). Denne typen spill er omtrent alltid bedre å spille sammen med andre, i alle fall når du spiller med folk du kjenner. Det er ikke fullt så ille å bli utsatt for bomberegn og elektrostormer når du vet at du snart kan hevne deg og gjøre det samme mot medspillerne dine. Og litt ekstra kult er det jo at du kan invitere venner til å kjøre på baner du selv har laget.
Baneredigeringsverktøyet er overraskende lett å bruke. Du starter med å velge miljø, og så kan du bygge opp landskapet som du vil. Selve banen lager du med en slags veivals, som du rett og slett kjører rundt slik du ønsker at banen skal være (du kan selvsagt endre på detaljene etterpå). Så kan du velge om du vil at spillet selv skal slenge inn bonuser og pynt, eller om du vil plassere alt slikt selv. Systemet er superenkelt, samtidig som det har dybde nok til at de som liker å fikle med detaljene for å få alt perfekt kan gjøre det.
TrackMania-serien er Modnation Racers viktigste utfordrer på redigeringsfronten, og Modnation Racers kan skilte med et system som er lettere å bruke enn det vi finner i TrackMania. Dessuten får du større presisjon til å forme banen og landskapet slik du vil ha det. I TrackMania er alt bygd opp av forhåndsdefinerte byggeklosser, og dermed er man litt mer låst. Men når det kommer til kompleksitet, er det ingen tvil om at TrackManias system er overlegent. Det gir rett og slett uendelig mange flere muligheter til å lage de merkeligste baner, med veier som går over og under hverandre i alle tenkelige kombinasjoner.
Når det gjelder de andre redigeringsverktøyene er de egentlig ikke så veldig interessante. Det er artig å kunne designe sine egne biler, men det er ikke slik at valgene du gjør påvirker ytelsen. Du kan som nevnt også designe din egen figur, men uansett hva jeg gjorde endte jeg opp med noe som så ut som et monster, så for min del var det i alle fall begrenset med moro. Men når sant skal sies bryr jeg meg ikke så veldig om slike avatarsystemer uansett.
Absolutt presentabelt
Grafikk og presentasjon er i alle fall et område hvor Modnation Racers slår knockout på sine konkurrenter i sjangeren. Grafikken er både fargerik og detaljert, med massevis av smålekre detaljer, og vi får dessuten flere varierte miljøer å kjøre i. Og selv om jeg har et ambivalent forhold til våpnene, kan jeg i det minste si at eksplosjonene og våpeneffektene ser herlige ut – et lite plaster på såret. Musikken er også kul, og det eneste jeg egentlig ikke liker så veldig godt med presentasjonen er de irriterende «kommentarene» fra føreren min. Han ler og brauter seg hele tiden, og det høres egentlig ut som han har det mer moro enn meg.
Presentasjonen har imidlertid sin pris, nemlig veldig lange lastetider (på tross av en stor installasjon på harddisken). Uansett hva du skal gjøre belønnes du med lang ventetid, og i en sjanger som fokuserer såpass sterkt på umiddelbar moro er det rett og slett utilgivelig at man må sitte stille og titte på en lasteindikator langsomt krype opp mot 100% i evigheter før man kommer i gang. I enspillerdelen får vi i tillegg massevis av masete filmsekvenser og annet styr som tar opp verdifull tid som du kunne ha brukt på banen.
Konklusjon
Modnation Racers er et underholdende og velprodusert racingspill i Mario Kart-stil, som i tillegg har temmelig omfattende redigeringsmuligheter. Disse burde sikre en stadig tilførsel av nye kvalitetsbaner, slik vi for eksempel har sett med TrackMania-spillene på PC, noe som igjen betyr økt varighet. Du får masse familievennlig moro, og gode flerspillermuligheter enten du spiller på nett eller lokalt.
Men spillet har sine problemer. Våpnene er i mine øyne for kraftige, og de oppgraderte versjonene krever ingen spillerferdigheter. Dette fører til at tilfeldighetene styrer alt for mye, og at kjøringen hele tiden blir stykket opp. Samtidig er ikke kjøremodellen interessant nok til å fungere godt om du skrur våpnene av. I tillegg er lastetidene alt for lange, noe som passer svært dårlig for et spill i denne sjangeren. Alt i alt er det likevel lett å ha det moro med dette spillet, spesielt i flerspillermodus.
Modnation Racers kommer i salg 19. mai, for PlayStation 3 (testet) og PSP.