Battlefield 2042 står som en av de mest skuffende lanseringene de siste årene. EA og DICE gikk bort fra alt som gjorde skytespillserien populær og nektet å lytte til tilbakemeldinger fra spillere. Resultatet ble katastrofalt.
Flere toppstudioer jobber nå med å bygge en ny og bedre fremtid for Battlefield. Hvordan den blir gjenstår å se, men om EA fortsatt jakter på en mal for å lage virkelig gode Battlefield-opplevelser dukket svaret opp denne måneden.
Fasiten heter BattleBit Remastered, en flerspillerskyter laget av et team på bare tre utviklere. Spillet er ute i «early access», og er for tiden det beste alternativet for spillere som lengter tilbake til de gode gamle Battlefield-dagene.
Det indre som teller
Vi kan like gjerne få det unna først som sist. BattleBit Remastered er ikke noe glansbilde. Utviklerteamet har lagt seg på en såkalt «low poly»-stil, med sylskarpe kanter på alt som er av figurer, kjøretøy, hus, trær og så videre.
Kloke folk sier imidlertid at det er hva som er inni som teller, og her gjør BattleBit en meget god figur.
Rett ut av «early access»-eska skilter spillet med haugevis av kart, moduser og annet innhold å prøve seg frem med. Det er ikke alt som treffer like bra, men med opptil 254 spillere – alternativt 64 eller 128 – på ett kart blir opplevelsen i hvert fall aldri kjedelig.
Skytefølelsen er knallgod, enten man bruker maskinpistoler på kloss hold, automatgevær på lengre avstander eller holder seg til utkanten av kampene med skarpskytterrifler. BattleBit har flere titalls våpen å leke seg med, selv om det tar litt for lang tid mellom hver gang man låser dem opp.
Der BattleBit taper seg litt er i lydbildet. Det er vanskelig nok å få med seg alt som skjer når man er omringet av flere hundre spillere, men lyden av for eksempel skritt uteblir ofte helt. Rett som det er dukker det opp en hel bataljon like bak meg uten at jeg hørte et pip. Ikke at jeg hadde overlevd mye lenger uansett, men litt forvarsel hadde vært greit.
Mange valg
Av klasser er det seks forskjellige å velge mellom. Ganske standard kost egentlig, med for eksempel medic som helbreder skadde spillere, engineer for å sprenge kjøretøyer, recon med skarpskytterrifler og support som stiller med ekstra forsyninger.
Med opptil åtte venner – eller fremmede – i samme enhet er det gode muligheter for å koordinere. Selv synes jeg BattleBit fungerer best når man tilpasser seg til kampsituasjonen, og rullerer mellom klassene avhengig av hva som trengs.
Conquest er uten tvil den beste modusen, med domination hakk i hæl. Begge handler om å kontrollere bestemte punkter på kartet, og med mer plass til å boltre seg er det rom for strategisk spill og taktiske trekk. For den som bare vil ha skyte, skyte, skyte er det også fullt mulig å holde seg til punktet i midten av kartet, der kampene alltid står i som verst.
Rush og frontline handler om å ta ett punkt av gangen til motspilleren er beseiret. Her blir det 100 prosent kaos 100 prosent av tiden, og når man ikke har noe annet valg enn å kaste seg inn i den proverbielle kjøttkverna igjen og igjen blir opplevelsen raskt slitsom.
Ved endt kamp får alle spillerne stemme på neste modus og kart. Demokratiet vet ikke alltid best, og de som stemmer på nattmodusen kan hoppe i havet. Med nok av servere er det heldigvis bare å hoppe over til en annen hvis flertallet tar feil.
Alt Battlefield mangler
Funksjonalitet har tydeligvis vært viktig for BattleBit-teamet, og her kan Battlefield godt se etter noen tips. Mange små, men viktige detaljer gjør spillet mye dypere enn det man kan se på overflaten.
Ta for eksempel evnen til å hale og dra i falne medspillere – en funksjon som opprinnelig skulle med i Battlefield V, men som DICE til slutt bestemte at ble for komplisert å inkludere. Denne lar deg flytte spillere til sikkerhet før du begynner gjenoppliving, som absolutt kommer godt med når det regner kuler overalt.
Stemmechat er inkludert fra start, med muligheten til å snakke til spillere i nærheten eller med medlemmer fra samme enhet. Kommunikasjon kommer selvfølgelig godt med og hver gang spillere dør aktiveres mikrofonen slik at du kan høre dem i et par sekunder. Det er alltid like morsomt å høre folk banne og sverte etter at du kom best ut av en duell.
Selvfølgelig er det enkelte som utnytter stemmechatten til å dure ut høy musikk eller lire av seg skjellsord. Spillet gjør det heldigvis enkelt å skru av gnålet fra irriterende spillere, og det går knapt noen minutter uten at folk blir kastet ut av kamper for dårlig oppførsel.
BattleBit utstyrer også hvert lag med nok kjøretøyer til å faktisk transportere alle spillerne ut på slagmarken. Det er klart at den enkle grafikken gjør det mulig å inkludere denne typen ting uten at det går for hardt utover serverne, men at folk slipper å løpe hele veien inn gjør en stor forskjell.
Mer flere biler, stridsvogner, firhjulinger og helikoptre blir det selvfølgelig også mer kaos. Heldigvis er spillet raust med hva man kan gjøre over og gjennom, så selv om bilen din blir puffet til siden er det alltid en vei frem.
Ødeleggelser og kartutvikling
Muligheten til å drive hærverk gjør at kartet er i stadig utvikling. Ett øyeblikk har du en knakende god posisjon for å knerte fiender som strømmer inn mot et punkt. Sekunder senere har fienden sprengt et hull i siden av bygningen din, og alle kan se deg.
Steam-siden skryter også av såkalt «levolution». Fenomenet som ble populært i Battlefield 4 består av hendelser midt i kampen som endrer kartet på drastisk vis. Dette har jeg imidlertid ikke sett så mye av, med mindre utvikleren bare tenker på bygninger som faller sammen.
Det er riktignok stas å se gigantiske vindmøller eller svære bygninger segne om – og samtidig ta knekken på alle som befinner seg inni – men ikke forvent de helt store og dramatiske endringene.
Dette er kanskje noe utviklerne planlegger å introdusere mer av i fremtiden. Teamet har planen klar for mye kommende innhold, og hiver stadig vekk inn små og store endringer og forbedringer.
At gjengen bak BattleBit er så aktive er et positivt tegn, men jeg er litt skeptisk til hvor lenge de kan holde det gående. Planen er å la spillet putre og koke i «early access» i hele to år og selv om det er i vinden akkurat nå kan jeg lett se for meg at spillerstanden faller av lenge før lansering.
Konklusjon
BattleBit Remastered byr på enkel, men overraskende god spillunderholdning. Dette er Battlefield slik jeg ønsker EA-serien fortsatt var, med artige og minneverdige øyeblikk i fleng – spesielt om du har med deg venner for å dele opplevelsen.
Skytefølelsen sitter bra og avhengig av hva du foretrekker er det et lass med forskjellige våpen å leke seg med. Disse kunne med fordel låses opp litt hyppigere, for å gjøre det enklere å finne frem til det hva liker best.
«Early access»-versjonen lokker med vellagde kart og flere gode moduser. Med opptil 127 spillere på hvert lag er noen av alternativene hakket for hektiske for min del, men for den som liker kaos er det nok å ta av.
Enda jobber utviklerne med mye mer innhold, som kommer til gjennom hyppige oppdateringer. Med minst to år til spillets endelige lansering er jeg imidlertid skeptisk til hvor lenge spillertallet vil fortsette å stige. Forhåpentlig klarer BattleBit å holde det gående enda en stund, for dette er en opplevelse som virkelig fenger.
BattleBit Remastered er kun tilgjengelig for PC, via «early access» på Steam.