Lanseringsdatoen for Civilization VI – den 21. oktober – kommer stadig nærmere, og Firaxis Games er i full gang med de siste finjusteringene av spillet. I det siste har studioet jobbet med optimalisering for forskjellige PC-konfigurasjoner, og etter mye testing har utvikleren annonsert følgende systemkrav for spillet:
Minimumskrav:
- Operativsystem: Windows 7, Windows 8.1 eller Windows 10 (64-bit)
- Prosessor: Intel Core i3 2.5 GHz, AMD Phenom II 2,6 GHz eller bedre
- Minne: 4 GB RAM
- Harddisk: 12 GB ledig plass
- Skjermkort (Nvidia): GeForce GTS 450 med 1 GB videominne
- Skjermkort (AMD): Radeon HD 5570 med 1 GB videominne
- DirectX: Versjon 11
Anbefalt maskinvare:
- Operativsystem: Windows 7, Windows 8.1 eller Windows 10 (64-bit)
- Prosessor: Fjerdegenerasjons Intel Core i5 2.5 GHz, AMD FX8350 4.0 GHz eller bedre
- Minne: 8 GB RAM
- Harddisk: 12 GB ledig plass
- Skjermkort (Nvidia): GeForce GTX 770 med 2 GB videominne
- Skjermkort (AMD): Radeon HD 7970 med 2 GB videominne
- DirectX: Versjon 11
Nye mekanikker og forbedringer
Civilization VI ble først annonsert i mai i år, og skal ifølge utgiver 2K introdusere en rekke nye mekanikker og forbedringer til strategiserien. Blant annet vil byene i spillet spre seg utover kampanjekartet, og man får muligheten til å tilpasse hver enkelt bydel som man måtte ønske. Ellers loves vi et forbedret diplomatisystem, bedre flerspiller og flere moduser for korte spilløkter.
Denne gangen får man også muligheten til å spille som Norge, med vikingkongen Harald Hardråde i spissen. Nordmennene i Civilization VI har et stort fokus på kystfart, og kan blant annet plyndre bosettinger ved kystlinjen. I tillegg får Norge disponere de unike «Berserker»-enhetene i kamp, og i stedet for et tempel får man bygge en stavkirke.