Onsdag ettermiddag trakk Epic Games sløret av Unreal Engine 5 – den nyeste oppdateringen til en av de mest brukte spillmotorene på markedet. Som en del av demonstrasjonen viste Epic en grafikkdemonstrasjon kalt Lumen in the Land of Nanite som kjører på en PlayStation 5 i sanntid.
Du kan se en høydepunktsversjon av grafikkdemonstrasjonen øverst, og en mer grundig 9-minutters gjennomgang i videoen til høyre.
Som med alle grafikkdemonstrasjoner er det vi ser ikke et spesifikt spill, men en spesiallaget del som viser hva man kan gjøre med en spillmotor på et gitt maskinvareoppsett. Denne demmonstrasjonen skal likevel være spillbar, ifølge Epic, og den skal være tatt opp via HDMI-utgangen på en PlayStation 5.
To systemer i fokus
Epic fremhevet to av systemene som skal være i sving bak panseret. Lysmotoren Lumen skal gjøre det lett for spillutviklerne å få realistisk og dynamisk lys inn i spill, som kan strekke seg fra kilometer til millimeter. Dette gjør at scener i spill kan påvirkes dynamisk, og skal gjøre at det forsvinner mindre tid for spillutviklerne som her kan justere og flytte lyset direkte i Unreal Editor og se effekten.
Det andre systemet heter Nanite og skal legge til rette for at utviklere kan lage svært detaljert geometri. Epic selv hevder at dette vil la utviklere kunne importere kilder som består av flere hundre millioner, eller milliarder med polygoner, og det fungerer umiddelbart i motoren.
Det vil nok likevel ta noen år før vi får se spill av dette kaliberet. Unreal Engine 5 skal slippes offentlig i 2021, og det vil dermed ta litt tid før bransjen bruker den oppdaterte versjonen av spillmotoren.
Fra 4 til 5
For sammenligningens skyld kan du se den første grafikkdemonstrasjonen av Unreal Engine 4 som kjørte på en PlayStation 4 til høyre. Den ble opprinelig vist frem under PlayStation 4-avdukingen i februar 2013.
Et av de nyeste spillene som bruker Unreal Engine 4 på PlayStation 4 er Final Fantasy VII Remake.
LES OGSÅ: Slik ser Xbox Series X-grafikk ut, demonstrert av Senua's Saga: Hellblade II »