Larian Studios er på PAX East denne uken, og som lovet hadde utvikleren med seg en omfattende sniktitt på Baldur's Gate 3. Fra scenen viste spillsjef Swen Vincke frem hvordan spillet vil fungere, og fremmøtte fikk også se hvor mye som faktisk kan gå galt i det som later til å bli et utfordrende eventyr.
Du kan se hele presentasjonen i videoen øverst i artikkelen.
Turbasert affære
I motsetning tidligere Baldur's Gate-spill – og i likhet med tidligere Larian-spill – er kampene i Baldur's Gate 3 turbaserte. Spillere forteller figurene sine hva de skal gjøre, som å flytte seg til en bedre posisjon eller gå til angrep og så er det fiendens tur.
I kjent Dungeons & Dragons-stil bestemmes alt av terninger, fra sjansen til å treffe med angrep eller få første tur i en kamp. Som Vincke forteller utfører spillet hele tiden en bråte med kalkulasjoner i bakgrunnen, basert på sannsynlighet, situasjon og flaks.
Dette gjør det vrient å spå utfallet av enhver situasjon, som ble åpenbart da Vincke tapte sin første kamp mot noen puslete hjernemonstre og måtte starte demonstrasjonen forfra igjen.
Det turbaserte konseptet strekker seg også utenfor kampene, og ved å trykke på en knapp kan man når som helst aktivere spillets turbaserte modus. Dette åpner for eksempel for sniking eller manipulering av omgivelser, som lar deg posisjonere figurene dine taktisk før du begynner en kamp,
Baldur's Gate 3 introduserer også mer vertikalitet, der figurer kan hoppe eller klatre opp på alt fra steinhyller til trekasser.
Bygg din egen historie
Ved siden av actionsekvensene byr Baldur's Gate 3 selvfølgelig på en dyp historie å utforske. Spillere velger mellom forskjellige hovedfigurer eller skaper sin egen helt og legger ut på ferden som altså finner sted 100 år etter seriens forrige spill. Med mange ulike veier å gå lover Larian et eventyr som blir ny og annerledes hver gang du spiller.
På veien rekrutterer man nye figurer til gruppa, og samholdet mellom disse blir en viktig del av opplevelsen. Hver gang du slår leir får du sjansen til å bli bedre kjent med gjengen din, og her venter eksempel muligheter til å innlede romantiske forhold, samt en haug med valg og konsekvenser som former opplevelsen.
Verdenen man befinner seg i er stor og full av hemmeligheter, og for å maksimere gruppas utforskingspotensial kan man sende ulike figurer til forskjellige steder på kartet. Én kan for eksempel snike seg inn i en mystisk grotte, mens de andre drar tilbake til byen for å kjøpe forsyninger.
For utvikleren har det å gi spillere mange valgmuligheter vært uhyre viktig, og til og med dårlige valg kan føre til interessante og uventede utfall.
Baldur's Gate 3 kommer til PC og Google Stadia, men en lanseringsdato er foreløpig ikke satt. Spillet skal riktignok ut i early access i løpet av 2020.
Baldur's Gate: Dark Alliance får en åndelig oppfølger.
Se traileren for samarbeidsspillet Dark Alliance »