Den 9. oktober var det hele 20 år siden den første kodelinjen av ScummVM så Internettets lys. Mye har skjedd siden den tid. Nå feirer prosjektet milepælen med en storslått utgivelse, med støtte for mange nye spill. Det inkluderer for første gang også 3D-spill.
For dem som ikke kjenner til det åpne kildekodeprosjektet så var det originalt en gjenskapning av LucasArts' spillmotor SCUMM som originalt ble laget for Maniac Mansion. Klassikere som The Secret of Monkey Island, Indiana Jones and the Fate of Atlantis og Day of the Tentacle ble plutselig veldig enkelt å få spilt på moderne maskiner. Det eneste kriteriet var at man må selv ha tilgang på de originale datafilene til spillet.
Selv om man i dag har emuleringsmuligheter som, for eksempel, DosBox, har ScummVM den fordelen at den gjenskaper selve spillmotorene, og dermed støtter versjoner som kom til andre plattformer som Amiga eller Macintosh. Selve programvaren ScummVM er også tilgjengelig på mer enn datamaskiner, så om ønskelig kan du spille klassikere på Switch, PlayStation 3, og Android for å nevne noen.
Etter hvert som mange av LucasArts' gamle 2D-eventyrspillene ble støttet kom det også støtte for andre spillmotorer fra andre selskaper. Dermed banet det vei for spill som Simon the Sorcerer, Discworld, The Neverhood og The 7th Guest.
LES OGSÅ: Historien om ScummVM »
Får støtte for klassiske 3D-spill
Etter hvert har prosjektet også tillatt andre spillsjangere. I all hovedsak er det snakk om rollespill, hvor flere av Ultima-spillene ble støttet i fjor. Mens Westwood-klassikerne Lands of Lore og Eye of the Beholder har vært støttet en god stund allerede.
I denne nyeste utgivelsen får endelig ScummVM også støtte for 3D-eventyrspill. Grim Fandango, Den Lengste Reisen, Myst III, og Little Big Adventure er de første spillene man kan prøve seg på. Resultatet kommer av at ScummVM slo seg sammen med søsterprosjektet ResidualVM.
I en pressemelding forteller utgiverne at de nå støtter over 80 spillmotorer, og omtrent 1000 spill. Dessuten er ScummVM tilgjengelig på nesten 20 ulike plattformer. Grunnleggerne Ludvig Strigeus og Vincent Hamm forsvant etter noen få år, men til sammen har omtrent 600 utviklere bidratt til prosjektet med over 1000 årsverk. Kodebasen er nå på 3,4 millioner kodelinjer. Videre skriver de at aktiviteten har økt de siste årene, og at det er rundt 100 relativt aktive utviklere. Med andre ord kan det tyde på at vi får muligheten til å spille mange flere klassikere på nytt i årene fremover.
I tillegg til overnevnte har ScummVM nå støtte for 10 nye spillmotorer og blant annet disse spillene:
- Crusader: No Remorse
- Nightlong: Union City Conspiracy
- Private Eye
- Red Comrades 1 og 2
- The Journeyman Project 2: Buried in Time
- Spaceship Warlock, og andre spill basert på Director 2
ScummVM 2.5.0 ble lansert på lørdag, og kan fritt lastes ned fra prosjektets nettsider.
Om vil lese mer om prosjektet og personene bak ScummVM kan du gjerne lese vårt dypdykk i Historien om ScummVM. Dersom du er glad i å mimre om gamle PC-spill må du gjerne lytte til podcasten cd SPILL, hvor Sigve Digernes og undertegnede tidligere i år tok en prat med en av de norske ScummVM-utviklerne Einar Johan Trøan Sømåen: