Det begynner å bli trangt på nettspillmarkedet, men håpefulle utviklere jobber i vei med nye titler som Spellborn og Star Trek Online. Nå har også den tyske utgiveren Dtp Entertainment slengt seg på og åpnet utviklerstudioet Real U for å lag sitt eget massive onlinespill.
Det ferske studioet ligger i Singapore og har samlet bransjefolk med erfaring fra blant annet EA og THQ. Nettspillet de jobber med har fått navnet Otherland og er basert på bokserien med samme navn.
Otherland foregår i en fremtidsverden hvor mennesker kan koble opp nervesystemene sine til en verdensomspennende digital verden. I denne virtuell virkeligheten kan fantasier virkeliggjøres og det som er umulig i vår verden er dagligdags.
Når du spiller Otherland starter du i en sentral lobby som kalles Lambda-senteret, og derfra kan du reise til mange ulike og merkelige land rundt om kring i den digitale verden. Etterhvert som du utforsker og spiller deg gjennom Otherland vil verden forandre seg dynamisk rundt deg.
Et stort prosjekt
Historiene du deltar i henter inspirasjon fra bøkene, og Dtp har fått med seg forfatter Tad Williams på utviklingen.
– Tad Williams besøkte oss under konseptfasen og har fra begynnelsen vært veldig aktiv i utformingen av prosjektet, forteller Real U-sjef Andrew Carter.
Han fortsetter:
– Siden dette er et massivt nettspill er det ikke praktisk med en lineær handling. Vi bestemte oss derfor for å finne en alternativ måte å fortelle historier på. Jeg synes vi har oppnådd en flott balanse mellom narrativ innovasjon og bøkenes historie.
Dtp lover store områder med slående vakker grafikk, og alt sammen kjører på Epics populære Unreal 3-motor. Utviklerne skal visstnok bygge utover selve grunnmotoren og lage helt ny arkitektur med Unreal 3 som basis.
Ifølge Dtp-sjef Markus Windelen er dette et svært viktig spill for selskapet:
– Otherland er den største spillproduksjonene i selskapets historie, og vi ser et enormt potensiale i Otherland-lisensen. Vårt erfarne lag hos Real U og deres sjef Andrew Carter kommer til å levere en unik spillopplevelse.
Spillet skal stå klart en gang i 2010 og er foreløpig eksklusivt til PC.