I et intervju med nettsiden Industry Gamers forklarer EAs merkevaresjef Frank Gibeau at Electronic Arts i lengre tid har vært ute etter å lage et spill som kan skyte Halo ned fra tronen når det kommer til skytespill for konsoll.
Crysis er for mange selve spydspissen når det kommer til grafisk ytelse i et skytespill til PC, mens en god del spillere antakelig vil trekke fram Halo-serien som ledestjernen blant skytespill på konsoll.
Når Crytek nå bringer Crysis 2 til PS3 og Xbox 360 i løpet av høsten, føler EA seg sikre på at de skal klare å fjerne Halo fra tronen. Det er litt av en målsetting med tanke på at Bungie slipper Halo: Reach og Treyarch lanserer Call of Duty: Black Ops i samme periode.
– Vi har forsøkt å lage en Halo-dreper. Du vet, et produkt som skal gå etter hva Bungie har bygd. Crysis 2 blir et spektakulært spill i den øverste sjiktet av markedet, og kommer til å bli en flerårig merkevare, sier Gibeau til nettsiden.
Flere saker fra Spillmagasinet.no:
Gibeau svarer ikke direkte på om EA forsøkte å få Bungie inn i stallen før Activision fikk kloa i selskapet for de neste ti årene, men kommenterer at EA er godt rustet som det er.
– Når du ser på Crytek, DICE, Epic, teamet som lager Medal of Honor og til slutt Respawn, så vet du at vi har et litt av et verstinglag. Vi er veldig fornøyde og trygge på hva vi har og merkevarene i portfolioen vår, sier merkevaresjefen.
Historien i Crysis 2 er skrevet av forfatteren Richard Morgan og er lagt til et New York herjet av utenomjordiske vesener. Under spillpanseret sitter for første gang den nye spillmotoren CryEngine 3.
Crysis 2 slippes til PC, PS3 og Xbox 360 i løpet av fjerde kvartal 2010. Det ryktes at Halo: Reach skal lanseres i september. Medal of Honor kommer 15. oktober, mens Call of Duty: Black Ops slippes i midten av november.
Se teaser for Crysis 2:
Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.