Sniktitt

Spec Ops: The Line

Sand mellom tærne

Dubai er ikke helt som du tror. Det er faktisk et veldig skrudd sted.

KÖLN (Gamer.no): Man har alltid forventninger når man skal se et spill for første gang. Med Spec Ops: The Line var disse helt på det jevne, det virket som enda et standard skytespill. Bare sekunder ut i demoen er det likevel noe som skjer, en nesten umerkelig forandring som pirrer nysgjerrigheten. Musikken, lyset og atmosfæren suger deg inn – dette er noe mer enn banal action. Selv om spillet er satt til et fremtidig Dubai tenkte jeg mer og mer på den klassiske Vietnam-filmen Apocalypse Now.

Mr. Walker (til høyre) er sjefen.

Så jeg måtte bare spørre, er det en sammenheng vi ikke helt ser her?

– Det er meget bra observert av deg. Boken Heart of Darkness har stått sentralt for oss under utviklingen, og den boken inspirerte Apocalypse Now. Filmen har slik sett definitivt også vært en inspirasjon for oss. Historien er sterk, mørk og moden av natur i et helt endret Dubai, forteller sjefsdesigner på Spec Ops: The Line, Cory Davis, til Gamer.no.

Klassisk grunnmur

Før vi går i detalj kan vi ta bakgrunnen for spillet. Dette er et tredjepersons skytespill med elementer av gruppestyring – det betyr at du har flere soldater under din kommando. Vi spiller som Kaptein Martin Walker i Delta Force, som er sendt til Dubai for å finne en forsvunnet og myteomspunnet oberst, John Konrad. Det tidligere finansparadiset har imidlertid blitt en blodig slagmark, takket være sandens inntog.

– Dubai har blitt rammet av en serie katastrofale sandstormer, noe som gir oss en unik og spennende setting for spillet, forteller Davis.

Miljøet er sterkt preget av sanden.

Flere grupperinger kjemper om makten i et lovløst Dubai, og vi må skyte oss frem for å løse oppdraget. Underveis merker vi imidlertid at det er noe som ikke stemmer. Sivile ligger slaktet i gatene, og hundrevis av soldater er hengt i lyktestolper langs en hovedvei. Det er noe overdrevent brutalt, og noe litt mystisk, over Spec Ops: The Line. Musikken alene er nok til å gi oss frysninger nedover ryggen.

Grunnmuren er imidlertid et actionspill, og vi kan forvente oss skikkelig heftige kamper. Walker (spilt av Nolan North) leder nemlig topptrente soldater, og vi fikk med oss et par skuddvekslinger mot desperate fiender. Det er ingen tvil om at miljøene legger til rette for kamp med meget aktiv bruk av dekning, slik vi har sett i blant annet Brothers in Arms. På samme måte som i dette spillet kan du også gi dine medsoldater enkle ordre som hva de skal gjøre.

Mer lettbeint

I Brothers in Arms er du helt avhengig av å bruke dine kommandoverktøy aktivt og riktig, det er imidlertid ikke tilfellet i The Line. Designeren forteller at du selv kan velge hvordan du vil detaljstyre eller bare mate på. Den vennlige kunstige intelligensen skal uansett være robust nok til å omstille seg etter dine handlinger underveis. Kampene i seg selv bærer preg av å være kaotiske, med en fiende som ikke har noe å tape.

Hva i huleste er det som foregår her?

– Vi ønsker å ha kampene så tette opp til ansiktet ditt som mulig, dessuten vil vi ha en virkelig autentisk våpenfølelse, sier Davis.

Les også
Anmeldelse:

Utvikler Yager Development har lykkes med begge de to aspektene. Her ser du fienden i hvitøyet før du sender ham lukt til helvete. Det er dramatisk, og gir et skikkelig adrenalinrush. Selv når fiendene kryr som maur må du dyppe begge henda godt ned i møkka og bare fyre løs. Dette krydres av spektakulære scener, slik som for eksempel angrep fra oven med fosforbomber – her vet du aldri hva som venter rundt neste sving.

Det aller mest unike med The Line er likevel sanden, som har ødelagt og endret Dubai helt fullstendig. Den åpner nye veien for både venn og fiende, og spiller en viktig birolle etter hvert som spillet skrider frem. Viktigst av alt, sanden kan brukes som våpen.

– Du kan drepe med sand om du er oppmerksom på omgivelsene rundt deg og bruker miljøet aktivt, gliser Davis.

Soldatene samarbeider godt.

Sand mellom tærne

Vi fikk se et eksempel. En større gruppe fiender sto bak en mur og ga ild mot oss. Bak dem ser vi gigantiske mengder sand lene seg på en støttevegg. Ved hjelp av en velplassert granat brister denne støtteveggen, og samtlige fiender blir levende begravd. Du får ingen hint eller tips på skjermen om dette er en mulig løsning, så det er opp til deg selv å studere miljøet rundt deg kontinuerlig. Sandfysikken i seg selv er for øvrig veldig imponerende, det er nesten kvalmende å se hvordan fiender druknes i de lysebrune masser.

Helt på tampen av demonstrasjonen fikk vi se nok et aspekt av Spec Ops: The Line. Gruppen din ligger i skjul og bevitner hvordan et sivilt ektepar blir torturert og avhørt – det er bare sekunder før en av dem drepes. To av dine kolleger maser på deg. Snikskytteren ber om å få fyre av på fienden, mens en annen mener du bør ligge i skjul. Vi vet jo ikke om det er horder av fiender rett rundt hjørnet. Du må ta valget. Skal de sivile reddes, med eget liv som innsats? Eller venter vi til situasjonen er avklart?

– Dette er et eksempel på et av mange valg i spillet. Spilleren er så absolutt en del av dramaet som skjer i byen. Likevel er ikke disse valgene avgjørende for det som skjer videre i historien og det skilles ikke mellom god eller ond i Spec Ops: The Line, avslutter Davis.

Hvem elsker vel ikke lukten av fosfor i ørkenen?

Vi valgte å la snikskytteren klemme løs, og da svermet det plutselig av slemminger rundt oss. De sivile ble reddet, men herre min hatt så mange kuler som gikk med i minuttene etterpå. Hva gjør man vel ikke for en pen og ren samvittighet?

Konklusjon

Jeg tror Spec Ops: The Line blir noe litt mer enn et hjernedødt actionspill. Referansene til Heart of Darkness og Apocalypse Now er soleklare, og det hintes kraftig om at obersten vi er sendt inn for å redde har klikka helt i vinkel. Lyder det kjent? Den spennende historien støttes av det som virker å være solid gameplay, med relativt enkle, gruppebaserte kamper på ulike slagmarker. Dessuten blir det spennende å se mer til bruken av sandens flyktighet i The Line. Akkurat det kan åpne opp for både varierte kamper og lett gåteløsning, gjerne i kombinasjon. Dubai er på vei rett til helvete, og vi er invitert med på turen.

Spec Ops: The Line kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC en gang i 2011.

Siste fra forsiden