Det nye studioet heter Telltale Games, og selskapet er startet av industriveteranene Dan Connors, Kevin Bruner, og Troy Molander. I et intervju med Gamespot fortalte de at mye av grunnen til at de valgte å starte et nytt utviklingsstudio var tilhengernes massive reaksjon på LucasArts sin kansellering av det etterlengtede eventyrspillet Sam & Max 2. Blant annet nevnte de den store underskriftskampanjen mot kanselleringen, noe som er et bevis på at slike kampanjer faktisk kan ha noe for seg.
Om vi får se noe mer til Sam & Max 2 er imidlertid høyst usikkert. Telltale Games har ikke fortalt noe særlig om spillet de jobber med, annet enn at det er den typen pek-og-klikk-eventyrspill som LucasArts en gang i tiden var kjent for. Spillet deres skal også være basert på en høyt elsket lisens, men uttalelser i intervjuet tyder på at dette ikke er Sam & Max. Det er nemlig LucasArts som sitter på denne lisensen, og selv om Telltale Games har lyst på den, har det ikke lykkes dem å etablere et seriøst forretningsmessig forhold med den tidligere arbeidsgiveren deres.
For øyeblikket ser Telltale Games etter investorer, samt talentfulle historieskribenter, artister og andre folk som trengs for å utvikle eventyrspill. De forteller også (noe overraskende) at det slett ikke er sikkert de vil jobbe for å få seg en utgiver. De ser nemlig seriøst på muligheten til å lansere spillet over nettet, og selge det direkte til spillerne uten mellomleddet en utgiver representerer.
Telltale Games er ikke det eneste utviklerselskapet med røtter fra LucasArts. Både Autumn Moon Studios (A Vampyre Story) og Double Fine Productions (Psychonauts) består av tidligere LucasArts-veteraner, og spillene de jobber med ser svært lovende ut. Vi gleder oss til å høre mer fra både Telltale Games og de andre utviklerne i fremtiden.