Saksøker Sony for grafikken i Killzone: Shadow Fall

Mener spillgiganten har drevet villedende markedsføring av skytespillet.

SCEE

Som i alle andre deler av teknologibransjen rammes også spillverdenen av søksmål fra tid til annen. Nå har det dukket opp en heller uvanlig type søksmål rettet mot giganten Sony, nærmere bestemt deres markedsføring av PlayStation 4-spillet Killzone: Shadow Fall.

Som nettstedet Polygon melder er en spiller fra den amerikanske delstaten California meget lite fornøyd med at skytespillet ikke leverer den oppløsningen han mener Sony har oppgitt.

– Markedsføringen er ren fiksjon

I søksmålet heter det at Sony lovet at Killzone: Shadow Fall ville kjøres med full «native» 1080p-oppløsning, altså 1920 x 1080 piksler. Som blant andre Eurogamer meldte for en tid tilbake byr flerspillerdelen imidlertid kun på 960 x 1080 piksler.

Den forsmådde saksøkeren mener dermed at Sony har lurt forbrukerne, og advokaten hans tok i bruk ganske krasse ord for å beskrive selskapets påståtte villedende informasjon.

– Dessverre har Sonys markedsføring og opplysninger på spillpakningen vist seg å være ingenting annet enn ren fiksjon, heter det i søksmålet.

Bruker oppskaleringsteknikk

Utvikleren Guerilla Games har benyttet en form for oppskaleringsløsning i flerspillerdelen av Killzone: Shadow Fall for å kompensere for den lavere oppløsningen. Denne løsningen går i korte trekk ut på å «rekonstruere» et 1080p-bilde fra bilder med lavere oppløsning. Teknikken kalles «temporal reprojection» og beskrives på utviklerens nettsider.

Guerilla Games påstår at teknikken i praksis gir en fullverdig 1080p-oppløsning, men innrømmer samtidig at oppløsningen ikke er «native». Dermed mener saksøkeren altså at det likevel er grunnlag for å holde Sony rettslig ansvarlig. Sony selv skal ikke ha kommentert søksmålet.

Killzone: Shadow Fall har god grafikk ifølge vår anmelder:Dessverre er ikke det alltid nok »

Siste fra forsiden