LONDON (Gamer.no): Volitions Saints Row 2 har en tøff oppgave foran seg. Spillet kommer ut i kjølvannet av sjangerkollega, ja kanskje sjangersjef, Grand Theft Auto IV. Selv om konkurransen er knallhard, tror utvikleren at de har et unikt spill å tilby oss gamere.
– Grand Theft Auto har kanskje en mer realistisk tilnærming til sitt innhold. Vi vil skape en mye villere opplevelse. En opplevelse som blir husket. Jeg tror blant annet samarbeidsmodusen vil skille oss markant. Dette er et stort pluss for oss. Vi hadde dessuten ikke arbeidet så hardt med et spill hvis vi ikke trodde det var i stand til å konkurrere med andre titler, sier spillets produsent, Greg Donovan til Gamer.no.
Samarbeid
To spillere kan nemlig nyte absolutt hele Saints Row 2 sammen over Xbox Live eller PlayStation Network. Vi loves en helt sømløs flerspillerdel, der man hoppe inn og ut av hverandres byer uten lasting eller forstyrrende menyer. Denne funksjonen minner mye om den gode løsningen vi så i Critertions Burnout Paradise, og synes perfekt for et såpass åpent spill som dette.
Denne oppfølgeren tar plass 10-15 år etter originalspillet, i tegneserietid. Det vil si at forandringene er så radikale at de ikke kunne skjedd i realistisk tid. Hovedpersonen våkner opp på sykestua i et fengsel, stygt forbrent etter en eksplosjon. Han finner raskt ut at han har blitt forrådt av sin egen gjeng, The Saints. Når han slipper ut finner han ut at alt er endret. Alt er nytt og fremmed. The Saints ligger nede med brukket rygg, og tre nye gjenger dominerer i Stilwater. Hovedmotivet til vår «helt» er hevn mot de som har lurt ham, og for å klare dette må det bygges opp en splitter ny gjeng.
I starten skal du lage deg selv, og vi ble vist avanserte funksjoner for å skape helt unike figurer. Du kan velge kjønn og alt av utseende selv. Videre er det mulig å personliggjøre figuren ytterligere ved å bestemme gange, stemme, kjeftetekniker og bevegelser for å gi ros inne i spillet. Slik sett minner Saints Row 2 litt om World of Warcraft. Du kan gjøre mye rare bevegelser med figuren din rundt om kring i verdenen, slik som å vise finger eller gi to tomler opp. En dans kan du også ta, om humøret er der.
Ute i verdenen er det ni oppholdssteder alt sentrerer seg rundt. Det er i slike oppholdssteder du bygger opp gjengen din til å bli den aller beste. I disse hovedkvarterene minner Saints Row 2 litt om The Sims. Du kan nemlig pusse opp stedet ditt etter alle kunstens regler, og få en skikkelig fet partybule med alt fra flatskjermer til strippestenger – med en stripper på kjøpet selvsagt. Jo kulere kåken din er, jo bedre gjengmedlemmer rekrutterer du. Det samme gjelder klesstilen du velger, her handler det nemlig om å vise frem deg og dine slemme kolleger.
Du får også flere respektpoeng for å ha kule hovedkvarter og oppgradere de mange kjøretøyene du etter hvert får tilgang på – her snakker vi både biler, fly og båter. Respektpoeng er på en måte myntenheten du «kjøper» nye oppdrag for. Nye oppdrag gir nye respektpoeng, dermed går spillet i sirkler mellom arbeid og belønning.
Vi fikk en rask kikk på en av de nye gjengene i Saints Row 2 da vi testet spillet. Sons of Samdi er en karibisk gjeng som selger narkotika for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke så veldig mye å fortelle om disse, bortsett fra at de elsker skytevåpen – som slemme gjenger flest. Det er imidlertid tydelig at man vil gjøre gjengene enda mer distinkte i denne oppfølgeren, slik at det blir lettere for spilleren å skille fiender fra sivile.
Mye større
Volition kunne også fortelle at man har lagt til seks nye distrikter til Stilwater, byen har dermed blitt rundt 45 prosent større enn sist. Et av områdene vi fikk se var Trailerpark-distriktet. Dette fremstår som et fattig område med lite politibeskyttelse. Et perfekt område for heftige kamper, med andre ord.
Når du fyrer løs på fienden merker du først og fremst at man helt tydelig har blitt inspirert av tredjepersonsløsningen i spill som Gears of War. Siktesystemet er svært vellykket og stabilt, det er en lek å plukke ned motstandere selv om de er et stykke unna. Det er også verdt å merke seg at kulere drap gir mer respektpoeng, så nå har det blitt enda lettere å treffe spesifikke kroppsdeler på fienden. Tro meg, fienden gir skikkelig uttrykk for det om han får en skuddsalve midt i skrittet.
Du kan også fange fiender og bruke dem som skjold foran deg. Enkelte vil da vegre seg for å skyte i det hele tatt, mens harde gjenger mer enn gjerne lager hull i sine egne for å nå til deg. Hvis dette skjer kan du raskt og enkelt kaste ditt offer på fienden, og seieren er total.
Klisterbomber virker også spennende. Dette er små ryggsekker med sprengstoff som klistrer seg til alt man kaster dem på, det være seg personer eller kjøretøy. Det geniale er at du selv velger når disse skal detoneres. Et kult eksempel er å fylle bilen din med slike bomber og kjøre mot en samling fiender i full fart. Like før krasjer hopper du ut i fart og detonerer godsakene. Synet er herlig, ikke minst på grunn av flotte og gjennomførte eksplosjoner.
Du kan også plukke opp det meste av det som ligger rundt i verdenen og bruke det som våpen, så du trenger ikke være så bekymret for å gå tom for kuler. Et stilig eksempel vi fikk se var vold med en vaskekte lecablokk. Ikke pent, men veldig effektivt.
– Vi har en mye mer interaktiv verden denne gangen. Du kan bruke omgivelsene som du vil, men det er ikke slik at man kan ødelegge hele bygninger i Stilwater, kommenterer Donovan.
Visuelt er Saints Row 2, ikke overraskende, langt vakrere enn sin forgjenger. Vi fikk se en sekvens som fant sted mot kvelden, og det var fantastisk å se den flotte solnedgangen. De datastyrte figurene virker også å opptre mer naturtro enn tidligere, de er rett og slett mer autentiske. Dessverre fikk vi ikke oppleve noe action til vanns eller i luften, og vi er spente hvordan dette skal løses. Vi loves imidlertid et vidt spekter av fremkomstmidler og at disse skal kunne oppgraderes.
Konklusjon
Vi skulle gjerne hatt mer tid til Saints Row 2, for det er ingen tvil om at dette blir et stort spill. Det blir flere gjenger å kjempe mot samt flere distrikter å slåss om hegemoniet over. Vi loves bosskamper mot skumle gjengledere og spektakulære kamper mot gjenger i eksotiske områder. Det er heller ingen tvil om at dette spillet vil gjøre seg fortjent til 18-års aldersmerkingen. Saints Row 2 flyter formelig over av blod og vold. Dette er et spill for godt voksne, derfor håper vi at historien også er moden av natur.
Volition forteller at spillet vil slippes samtidig til både Xbox 360 og PlayStation 3 mot slutten av 2008. Gamer.no holder dere oppdatert om Saints Row 2 utover året.