Anmeldelse

Sacred

Hva har orker, demoner, skjelett, kaniner og drager til felles? Jo, de er alle "monstre" som kan drepes i Sacred, et Hack'n Slash rollespill fra Ascaron Entertainment. Et stort kongedømme venter ivrige utforskere.

Side 1
Side 2
Side 3

Sacred er et rollespill hvor slåssingen er i sentrum. Det er lagt mindre vekt på de tyngre rollespillelementene, slik at spillerne kan konsentrere seg mer om det som er morsomt, nemlig å drepe horder med fiender så fort som mulig. I tillegg til hovedoppdraget som utfolder seg etter hvert som helten utforsker landet, er det hundrevis av sideoppdrag for oss som lett lar oss distrahere fra det viktige.

Heltene
Sacred har 6 ulike klasser. Tre av dem finner du igjen i de fleste rollespill satt i samme tidsepoke. Det være seg gladiatoren - en stor og sterk fyr som koser seg med et dusin fiender eller mer rundt seg. Bueskytteren - en alv fra skogen, som helst står på avstand og pumper piler i monstre som et maskingevær. Og til slutt magikeren, som naturligvis er glad i all slags magi mot sine fiender.

I tillegg er det tre klasser som skiller seg litt ut. Den første er engelen, som i tillegg til sverd og nærkamp, kan bruke "himmelsk magi" for å bekjempe sine fiender. Deretter presenteres vi for en alverase som har skilt seg ut fra de andre alvene for å skaffe mer makt, og bekjemper fiendene som en gal ninja med sverd-lignende blader. Til slutt vampyren - en stolt ridder på dagtid, en blodsugende vampyr med umenneskelige krefter på natterstid.

Alle heltene har sine egne krefter som hjelper en på veien. Magikeren har for eksempel typisk skremselsmagi for å unngå fiender helt nært innpå, samt meteorer, lyn og store flammehav for å tilintetgjøre en stakkas ork. Bueskytteren bruker helst krefter for å forbedre pilene sine, og kan skyte en slags "railgun"-liknende pil (ikke ulikt våpenet i Quake 2), piler med edderkopper på spissen, eller flere piler samtidig, for å ta ut flere fiender samtidig - eller kanskje mane fram en enhjørning som kan slåss sammen med deg.

Du styrer kun din enslige helt, men det betyr ikke at du utforsker landet alene. Det er haugevis med NPC-er som vil følge deg på dine oppdrag, og de viktigste av disse vil aldri dø. Hvis de mister all sin helse blir de bare slått ut en liten stund og så fortsetter de som ingenting har skjedd. I tillegg kan du kjøpe en hest, som utrolig nok kommer løpende på sekundets varsel uavhengig hvor du befinner deg i verden. Du kan benytte deg av hesten under kamp, noe visse klasser kan dra nytte av. Det gjør at du kan vurdere flere typer strategier når du skal bekjempe fienden.

Magi og krefter
Kreftene til heltene er ganske uvanlige for denne type spill. I stedet for en begrenset mengde med magisk energi, har hver av kreftene en viss oppladingstid. Etter hvert som du øker nivåene på disse kreftene vil oppladingstiden øke i takt. Ettersom kreftene kan læres så ofte og så tidlig man vil, kan man ha en "level 1"-helt som bruker "level 20"-krefter. Dette balanseres med at en slik helt vil ha en vanvittig lang oppladingstid mellom hver gang kreftene kan brukes. Etter hvert som helten utvikler seg kan det settes poeng i evner som gjør at oppladingstiden kortes ned. En heller uvanlig, men interessant måte å balansere på.

Til slutt kan flere krefter settes sammen til kombinasjoner. Disse kombinasjonene kan være opptil fire krefter, som utføres etter hverandre uten noe opplading mellom dem. Disse kombinasjonene har da sin egen oppladingstid uavhengig av de vanlige kreftene og det er ikke uvanlig å ha opptil minutter med opplading mellom repetisjoner av samme kombinasjon. Det fins heldigvis drikker du kan bøtte ned som gir deg tilbake kombinasjonene raskere. Noen av disse kombinasjonene kan ikke utføres mens du er på hesten, og vil bli erstattet slik at hesten kan trampe ned fiendene i stedet for det som originalt var planlagt.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden