Det rimelig ferske Sacred 3 har ikke imponert seriens tilhengere, etter blant annet å ha gått bort fra de åpne verdenene man fant i originalspillene. Selve spillet virker ikke å være helt forferdelig, men forumet på Steam er fullt av folk som klager over retningen utgiver Deep Silver har tatt med serien.
Grunnen til at det tredje spillet har en ny utvikler er simpelthen at originalskaperen Ascaron gikk konkurs kort etter lanseringen av Sacred 2. Restene av selskapet ble delt, og mens rettighetene og ekspertisen bak selskapets strategispill gikk til Kalypso havnet Sacred hos Deep Silver. Sacred 3 har vært under utvikling svært lenge.
En åndelig oppfølger?
Samtidig har en gruppe utviklere som jobbet med Sacred og Sacred 2 startet sitt eget uavhengige spillstudio, og de jobber ikke overraskende med et nytt actionrollespill. Det heter Unbended, og foregår i en åpen verden i stadig forandring.
Handlingen dreier seg om magi som løper løpsk, og resultatene dette får for verdens innbyggere. I starten virker verden fredfull og trygg, men ettersom spillet utvikler seg blir den gradvis revet i stykker og fylt av kaos.
Som i de gamle Sacred-spillene blir verden helt åpen, og man kan dra hvor man vil uten en eneste lasteskjerm. Handlingen sees fra isometrisk fugleperspektiv, og utviklerne lover oss et «klassisk actionrollespill som har alt sjangeren trenger». Det skal være utfordrende, ha omfattende rollespillelementer og samtidig fullt av action.
Det gjenstår selvsagt å se om utviklerne når målene sine. De forteller at de ønsker å være helt uten innblanding fra utgivere, og i stedet forholde seg til fansen under utviklingen. I den forbindelse har de åpnet opp for at folk kan donere penger i bytte mot personlig innhold i spillet.
Vi var i alle fall begeistret for Sacred 2, og blant annet imponert over spillets enorme størrelse.