På det offisielle Sacred 2-nettstedet har tyske Ascaron kunngjort at de har valgt å utsette lanseringen av dette etterlengtede actionrollespillet til september 2008.
Dette vil tillate dem å maksimere spillets ytelse på alle områder, og de forteller at utsettelsen var nødvendig for å sikre at spillet kan slippes til både Xbox 360 og PC med best mulig kvalitet og stabilitet.
Videre forteller de at et spill så komplekst som Sacred 2 krever omfattende testing og balansering, og at utviklerne har implementert nye og til nå utestede teknologier, noe som skaper ekstra utfordringer.
Som et plaster på såret forteller de at de sannsynligvis vil gå i gang med en omfattende betatestperiode som mange av de som gleder seg til spillet vil få være med på. Dessuten vil de lansere en spillbar demo før lansering.
Avslutningsvis forsikrer de om at teamet hos Ascaron gjør alt de kan for å sørge for at Sacred 2: Fallen Angel vil møte (og forbigå) spillmiljøets forventninger.
Sacred 2: Fallen Angel foregår 2000 år før hendelsene i originalspillet. Historien omhandler en magisk kraftkilde som gir de som kontrollerer den stor makt. De som skulle kontrollere energien ble imidlertid uenige om hva den skulle brukes til, noe som førte til stridigheter og krig.
Dermed mistet de kontrollen over energien, og dette fikk katastrofale konsekvenser. Store områder ble totalt ubeboelige, og dyr og mennesker som kom i kontakt med strålingen ble mutert.
Mens forgjengeren var i 2D, har Sacred 2 grafikk i 3D. Ascaron lover massevis av lekre effekter og animasjoner, og realistisk fysikk. Gameplayet følger i forgjengerens fotspor (tenk Diablo 2), med flere monstre, flere omgivelser, flere våpen og flere kombinasjonsbevegelser enn tidligere.