Det gjøres stadig nye fremskritt innen spillgrafikk, og nå har det kommet en ny teknologi kalt «raytracing», som potensielt kan revolusjonere lyssettingen i spill og gi oss svært realistisk grafikk. I forbindelse med GDC-messen ble teknologien nylig vist frem i en demo, melder Nvidia på bloggen sin.
Videoen, som du kan se øverst, er laget av Epic Games og gir oss en av de første demonstrasjonene av raytracing i sanntid – og ifølge Epic et innblikk i hva som kan vente oss i fremtidens dataspill. Nederst i artikkelen kan du se en annen demo som Nvidia laget.
Får støtte i DirectX
Som man kan se i videoen gir teknologien ekstremt naturtro lyssetting og refleksjoner. Det skal nevnes at Epics demonstrasjon riktignok ble laget på en maskin av typen Nvidia DGX Station, som er en grafisk «superdatamaskin» til flere hundre tusen kroner.
At man forvente like god grafikk i forbrukerrettede spill i nær fremtid er nok altså ikke helt realistisk, men raytracing-teknologien skal også gi snarlige resultater for vanlige forbrukere. Nvidias raytracing-løsning RTX, som nylig ble offisielt kunngjort, har fått støtte i en ny versjon av Microsofts programmeringsgrensesnitt DirectX.
Støtte skal også bygges inn i Nvidias eget utviklerverktøy GameWorks, så vi kommer nok til å se spill som byr på den nye teknologien ganske snart.
Raytracing går i korte trekk ut på å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer. Teknikken benyttes blant annet innen spesialeffekter i moderne spillefilmer. Nvidias bloggside inneholder flere detaljer.
Dette er Ataris nye spillkonsoll »