Det er alltid litt snedig å sammenligne størrelsen på spillverdener med hverandre. Etter hvert som årene går, blir det mindre og mindre lett å stole på spillminnene fra fordums tid.
Få spill er vel mer aktuelle å sammenligne enn Grand Theft Auto: San Andreas og Grand Theft Auto V. Begge foregår jo på samme liksomsted i liksom-Amerika, om enn rimelig modifisert i den nyere utgaven. Med 9 år mellom de to sandkassespillene er det selvfølgelig store muligheter for å huske San Andreas som større enn det var, og tar du en titt på kartet til høyre burde forskjellen vise seg kjapt.
Tar du for eksempel en titt på San Andreas-versjonen av byen Los Santos, ser du sikkert at den er betydelig mindre i størrelse enn den nyere varianten fra Grand Theft Auto V. Eller hvor lite avstand det egentlig var mellom de tre byene i San Andreas når du tenker på hvor langt det er opp til Sandy Shores-omådet i Grand Theft Auto V.
Selvfølgelig, Grand Theft Auto V er langt fra den største åpne verdenen der ute. Som mange sikkert vet skilter The Elder Scrolls II: Daggerfall med et område som skal tilsvare over 160 000 km2, selv om det er vanskelig å måle direkte. Det skal også sies at store deler av Daggerfall-området genereres av spillet, og er derfor ikke meislet ut i detalj av spillutviklerne selv.
Ingen av disse slår nok likevel mulighetene i blokkespillet vi alle kjenner.
Her er nesten hele Storbritannia i Minecraft »