Lanseringen av Far Cry Primal begynner å nærme seg – 23. februar på PlayStation 4 og Xbox One og 1. mars på PC – og i den forbindelse har Ubisoft annonsert systemkravene for spillets PC-versjon:
Minstekrav:
- Operativsystem: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit operativsystem er nødvendig)
- Prosessor: Intel Core i3-550, AMD Phenom II X4 955 eller tilsvarende
- Minne: 4 GB RAM
- Harddisk: 20 GB ledig plass
- Skjermkort (Nvidia): GeForce GTX 460 med 1 GB videominne
- Skjermkort (AMD): AMD Radeon HD 5770 med 1 GB videominne
Anbefalt maskinvare:
- Operativsystem: Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit operativsystem er nødvendig)
- Prosessor: Intel Core i7-2600K, AMD FX-8350 eller tilsvarende
- Minne: 8 GB RAM
- Harddisk: 20 GB ledig plass
- Skjermkort (Nvidia): GeForce GTX 780
- Skjermkort (AMD): Radeon R9 280X
Ved lansering vil spillet ha støtte for følgende skjermkort:
- AMD Radeon HD 5770 med 1 GB videominne eller bedre, HD 7000 / 200 / 300 / Fury X-serien
- NVIDIA GeForce GTX 460 med 1GB videominne eller bedre, GTX 500 / 600 / 700 / 900 / TITAN-serien
Viste frem gameplay
I spillet får vi utforske steinalderen i rollen som jegeren Takkar, det eneste gjenlevende medlemmet fra sin stamme. Takkar må overleve både fiendtlige stammer og den harde villmarken, og spillere blir nødt til å bruke naturen til sin fordel ved blant annet samle gjenstander for å konstruere egne våpen, klær og annet utstyr.
Takkars viktigste egenskap er imidlertid muligheten til å temme og kontrollere ville dyr, og disse fungerer som hjelpere når man er på jakt eller livvakter når man blir angrepet. Natt til fredag viste Ubisoft frem både denne og flere andre deler av spillet under en to timer lang livesending, som du kan se i videovinduet nederst i artikkelen.
Ingen flerspiller
Foruten den forhistoriske settingen skiller Far Cry Primal seg fra sine forgjengere også på andre punkter. Ubisofts Jason Paradise bekreftet nylig på Steam at spillet utelukkende blir en enspilleropplevelse, og hverken nettbasert flerspiller eller lokalt samarbeid vil være mulig.
Ifølge Paradise var dette på ingen måte en lett beslutning, men en utviklerne følte var nødvendig for å gi fansen den beste opplevelsen som overhodet mulig:
– Å bringe steinalderen til live og gi spillere en solid spillopplevelse basert på Far Cry-arven betydde at vi måtte fornye spillets kjerne. Fokuset vårt var å levere dette, noe som krevde klare prioriteringer for teamet. Tidlig i utviklingen tok vi derfor den vanskelige avgjørelsen om å fokusere innsatsen på enspilleropplevelsen, forteller han.
Det forrige Far Cry-spillet fikk god omtale av vår anmelder.
– Eventyrene venter hvor enn du snur deg i Far Cry 4 »