PlayStation - reklamer

Rykte: – Sony vil introdusere reklamer i gratisspill på PlayStation

Microsoft vurderer angivelig å gjøre det samme på Xbox.

Sony Interactive Entertainemnt

Sony pusler visstnok med planer om å introdusere reklamer i gratisspill på PlayStation. Det hevder kilder med kjennskap til situasjonen.

Saken ble først rapportert denne uka av Business Insider (via Eurogamer). Nettstedet har vært i snakk med tre forskjellige folk som er involvert i Sonys planer, og disse forteller at Sony ønsker å gi utviklere nye incentiver til å utvikle såkalte free-to-play-spill – som har vokst seg vanvittig populære.

En av planene skal være å introdusere muligheter til å tjene penger på salg av reklame i spillene. Etter sigende skal dette gjøres på en måte som blir «en naturlig del av opplevelsen», som for eksempel via reklamebannere i sportsspill. Sony vil visstnok også vurdere å la utviklere tilby belønninger for spillere som ser på reklamer, blant annet i form av kosmetiske gjenstander.

Ifølge ryktene er den japanske spillgiganten riktignok svært streng på hvilke reklametilbydere som godkjennes. Angivelig vil Sony også blokkere innhenting av brukerinformasjon, men en av kildene hevder selskapet vil vurdere å selge informasjon om brukeres aktiviteter innenfor PlayStation-økosystemet.

Opplegget kan rulles ut allerede i år, påstås det.

Reportasjen kommer bare noen dager etter at Business Insider meldte om lignende planer hos Microsoft (via VGC). Xbox-makeren er imidlertid klar over at dette kan bli upopulært blant spillere, og skal derfor være svært forsiktig med å gå for fort frem.

Reklamer i spill er sjelden populært.
EA måtte fjerne reklamer fra UFC 4 etter voldsom protest »

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Lostfields
3 år siden

Altså, det er jo helt for j* på mobil hvor det er reklame og X'ing for hvert nytt nivå eller liv. Da liker jeg Pay to "Win/Progress" langt bedre

Auto Asmodeus
3 år siden

Vi går lenger og vekk fra grunnidéen om at spill utvikles for å underholde spilleren. "Kreative" forretningsmodeller utvikles for å berike investorer og eiere som skal ha utbytte, og dette skjer på bekostning av både innhold og spillopplevelse. Return of investment og profittjag prioriteres fremfor positive anmeldelser - er jo tross alt ikke så viktig hva anmeldere og Metascore mener dersom man allerede har fått folk til å forhåndsbestille spillet?
Bl.a. Ubisoft, Take-Two og EA har vært mest aggressive på dette med casino- og lottolignende innhold i spill, men flere vil nok følge etter, spesielt dersom konsollprodusenter plasserer seg fremst i fronten.

Mottar gjerne reklame i bakgrunnen i spill der for eksempel bannere implementeres naturlig i sportsspill, som billboards på åkere på landet eller som plakater på murvegger i bymiljøer dersom dette gir meg et billigere spill eller gaver som skins etc.
Free to playmodeller som Warzone synes jeg også fungerer sånn delvis fint der man kan kjøpe skins og våpen, eller la vær. Selv om det er svært åpenbart at de nye våpnene som man kun kan kjøpe i starten av hver sesong er langt kraftigere inntil en patch justerer balansen på disse etter et par måneder (når alle har kjøpt seg disse våpenpakkene for å ha likestilt opplevelse ingame).

Men dersom dette blir ulukkbare popups ala den påtvungne kreften som er alle typer mobilspillreklame eller slik det var med NBA 2k21 i starten der du måtte vente på at reklamen ble ferdig før du kunne spille, så søker jeg dekning.

:utakt
3 år siden

Det koster penger å utvikle, distribuere og drifte spill. På en eller annen måte må jo selskapene som står bak få dekket inn dette. Å klage over reklame i et gratis spill er ganske sært. 

Men, det kunne jo vært en ide å tilby to utgaver av spillene. En gratis utgave med reklame, og en du kjøper, uten reklame. 

Donkey Kong
3 år siden

Problemet er at slikt introduseres i uskyldige former innledningsvis, men så trekkes strikken kontinuerlig.

Se på pay-to-win, for eksempel i World of Warcraft. Man introduserte først mikrotransaksjoner for kosmetisk gjenstand (en mount), men så utviklet det seg til at man kunne kjøpe gull for ekte penger.

Det samme vil skje med reklame i spill. Først introduseres noe så uskyldig som reklame-banner i sportsspill, men så vil utviklingen skyte fart. Plutselig ligger det colaflasker langs veikanten i Witcher 4.

Siste fra forsiden