Sony pusler visstnok med planer om å introdusere reklamer i gratisspill på PlayStation. Det hevder kilder med kjennskap til situasjonen.
Saken ble først rapportert denne uka av Business Insider (via Eurogamer). Nettstedet har vært i snakk med tre forskjellige folk som er involvert i Sonys planer, og disse forteller at Sony ønsker å gi utviklere nye incentiver til å utvikle såkalte free-to-play-spill – som har vokst seg vanvittig populære.
En av planene skal være å introdusere muligheter til å tjene penger på salg av reklame i spillene. Etter sigende skal dette gjøres på en måte som blir «en naturlig del av opplevelsen», som for eksempel via reklamebannere i sportsspill. Sony vil visstnok også vurdere å la utviklere tilby belønninger for spillere som ser på reklamer, blant annet i form av kosmetiske gjenstander.
Ifølge ryktene er den japanske spillgiganten riktignok svært streng på hvilke reklametilbydere som godkjennes. Angivelig vil Sony også blokkere innhenting av brukerinformasjon, men en av kildene hevder selskapet vil vurdere å selge informasjon om brukeres aktiviteter innenfor PlayStation-økosystemet.
Opplegget kan rulles ut allerede i år, påstås det.
Reportasjen kommer bare noen dager etter at Business Insider meldte om lignende planer hos Microsoft (via VGC). Xbox-makeren er imidlertid klar over at dette kan bli upopulært blant spillere, og skal derfor være svært forsiktig med å gå for fort frem.
Reklamer i spill er sjelden populært.
EA måtte fjerne reklamer fra UFC 4 etter voldsom protest »