Det postapokalyptiske skytespillet Rage har møtt en del problemer i utgivelsesuka si, særlig på PC. Spillere melder om svært graverende grafikkproblemer, manglende muligheter til å finjustere grafikken og et produkt som har vært uspillbart for mange. Selv spillets far, John Carmack, har valgt å kalle situasjonen et «clusterfuck».
Løsningen skal være klar allerede i dag. En ny oppdatering på Steam lover blant annet å rette opp feilen med ATI- og NVIDIA-skjermkort, som gjorde at teksturer lastet ekstremt sent.
Flere spaker
I tillegg skal den nye fiksen gi spillerne større makt til å leke med grafikkinnstillingene. Nå får vi blant annet knote med vertikal synkronisering, justere teksturminnet og virkelig komme under panseret på den grafisk imponerende utgivelsen.
– Rage begynner på lavere grafikkinnstillinger, så det fungerer med flest mulig maskinvareoppsett. Spillet skrur ikke automatisk opp innstillingene dine i tråd med maskinvaren, siden det er umulig å forutse alle tenkelige maskinoppsett. Vi tillot opprinnelig ikke avanserte videoinnstillinger, fordi mange av dem ikke fungerer på spesifikke oppsett. Nå har vi valgt å åpne for finjustering av grafikkinnstillingene, etter stor pågang fra spillere, lyder de medfølgende notatene.
Vår anmelder opplevde få grafikkproblemer da han spilte Rage, og lot seg bergta av den nydelige grafikken og en levende verden han virkelig kunne forelsket seg i om den var litt mer variert og inspirert.
Rage ble utgitt 7. oktober, til Windows, OS X, Xbox 360 og PlayStation 3.