Garry Newman tjente gode penger på enmannsprosjektet Garry's Mod, som han så investerte i å starte et skikkelig spillstudio – Facepunch Studios – og lage overlevelsesspillet Rust. Det har han også hatt svært stor suksess med, og nå har han funnet et spennende bruksområde for noen av de nye inntektene.
Han har nemlig ansatt utviklerne av steinalderspillet Before, slik at de kan fullføre spillet sitt. Newman sier han har vært en beundrer av spillet i lang tid, og snakket med hovedutvikler Bill Lowe for en stund siden. Lowe var i samme situasjon som mange andre indie-utviklere:
– Han hadde dette store talentet og denne herlige spillideen, men hadde ikke tid til å lage det – fordi han måtte tjene penger for å kunne spise hver dag. Alle må jo ha mat. Så jeg foreslo at vi skulle lage spillet sammen. Facepunch kunne ansette ham og alle han ønsket, og så skulle vi lage spillet, sier Newman på selskapets blogg.
Overlev i steinalderen
Utviklerne beskriver Before som et overlevelsesspill, der det er en kamp å finne grunnleggende ting som mat og ly. I motsetning til Rust er dette et enspillerspill, og fokus ser ut til å være på strategi.
Stammen din må jakte og sanke mat hver dag, samtidig som de må passe på de yngste stammemedlemmene, kjempe mot elementene og forsvare seg mot farlige, ville dyr. Når stammen din vokser og blir mektigere, endres måten de forholder seg til verden rundt seg. Maktstrukturer vokser frem og religiøse ritualer blir en viktigere del av hverdagen.
Tidligere snakket utviklerne om en folkefinansieringskampanje, men for en stund siden sa Bill Lowe at det ikke lenger var aktuelt. Nå vet vi antakeligvis hvorfor. Målet er nå å lage en spillbar alfa-versjon, men noen dato for denne er ikke klar. Before kommer til Windows, MacOS og Linux.
Det kommer flere overlevelsesspill for tiden. Et av de mest lovende, The Long Dark, har nettopp blitt lansert i «early access».