1C er den største utgiveren i Russland og Sentral-Europa, og distribuerer 11,5 tonn spill hver dag. De har 20 uavhengige og to egeneide spillutviklere bak seg, med meget respektable titler på samvittigheten. Nå er de fast bestemt på å styrke sin posisjon i Europa. 1C Publishing EU er en nystiftet avdeling, dannet med utgangspunkt i det tidligere (og kanskje bedre kjente) Cenega Publishing. Basen er i Praha, og vi tok turen for å kikke på noen av deres kommende titler.
King's Bounty: The Legend (PC)
King's Bounty (tidligere kjent som Battlelord) ser ved første øyekast ut som en kryssning mellom Heroes of Might and Magic og Final Fantasy. Uansett hvor sært det måtte høres ut; dette kan bli spennende. Ikke minst med tanke på at det er Katauri Interactive, gjengen bak Space Rangers, som står bak.
Spillet foregår i en eventyrverden full av magi, helter, monstre og vakre prinsesser. Spilleren kontrollerer en helt, som rir rundt i verdenen i sanntid. Kampene utspiller seg imidlertid på avgrensede brett, og etter det samme taktiske prinsippet vi kjenner så godt fra Heroes of Might and Magic. Helten selv deltar ikke i slagene, men kan støtte sine krigere ved å kaste formler og mane frem ulike skapninger.
Verdenen er fargerik og innbydende, og vi loves at en sterk historie vil lede oss gjennom den. Under spillets gang får du utkjempe kamper til lands og til vanns, i huler og slott og til og med inni enkelte gjenstander.
Cryostasis: Sleep of Reasons (PC)
I de fleste førstepersons skytespill må du følge med på livet ditt, tar du for mye skade, dør du. I Cryostasis er det imidlertid kroppstemperaturen som står i fokus. En dypfryst helt er like ubrukelig som en helstekt soft-is.
Du inntar de kalde skoene til Alexander Nesterov, en meterolog som fanges i en gammel russisk, fastfrosset atomisbryter, nær Nordpolen. På tross av Julenissens umiddelbare nærhet, frøs alt levende ihjel når skipet ble fanget i isen flere år tidligere.
Det blir en kamp i seg selv å overleve de heller ugjestmilde omgivelsene, men uhyggelige skapninger forsurer oppholdet ytterligere. Det finnes flere varmekilder tilgjengelig, og disse er avgjørende for å holde kroppstemperaturen under kontroll. Når du beveger deg rundt i kulda, vil du nemlig gradvis bli nedkjølt, til du til slutt bukker under. Blant varmekildene finner du lyspærer og ovner, og ved å tilbringe tid i varme omgivelser, vil kroppstemperaturen stige. Dersom du skrur på varmen i et rom, vil dessuten snø og is smelte, og rommets atmosfære forvandles totalt. Småstilig.
Atmosfæren var kanskje det som overbeviste meg mest. Versjonen jeg fikk leke litt med var første kjørbare kode, og selvsagt langt unna det ferdige produktet, men allerede nå føles det skremmende klaustrofobisk på den gamle, rustne holken. Temperaturfokuset virker nokså originalt, men spillet byr på mer enn som så. Du har nemlig evnen til å gå inn i døde kroppers hukommelse (spør meg ikke hvordan det gikk til). Det innebærer at du får gjenspille de siste minuttene i de dødes liv. Ikke bare hjelper det deg med å forstå historien, du får faktisk mulighet til å forandre historien. Nøyaktig hvordan dette vil fungere vet vi ikke, men vi ble lovt at man blant annet får sjansen til å gjenleve de siste minuttene til ei ku hos slakteren. Vi gleder oss.
Necrovision (PC/Xbox 360)
Året er 1916, en ung amerikaner verver seg til militærtjeneste. Han oppdager snart at verden har mer å bekymre seg for enn første verdenskrig, og at onde krefter virker under slagmarken.
Førstepersonsskyteren tar oss gjennom alt fra slagmarker til undergrunnsverdener fulle av ondskap som demoner og vampyrer. Dette gir oss ikke bare mulighet til å knerte både soldater og zombier, men gir oss også et våpenarsenal som spenner fra onde artefakter og vampyrteknologi til realistiske våpen fra første verdenskrig.
The Tomorrow War (PC)
Den korte versjonen først: I The Tomorrow War får du styre romskip, fly fra rommet og inn i planeters atmosfære uten lastepauser, sprenge utenomjordiske slemminger i fillebiter, kjøpe nye romskip og oppgradere dem med bomber og granater. Hva mer kan en ønske seg?
Så den litt lengre (og kjedeligere) versjonen: I det 27. århundre er det fred, fryd, gammen og jordbær med is på jorda. Mennesket har, ved hjelp av den siste teknologien, kolonisert planeter tusenvis av lysår unna. Uheldigvis (heldigvis for oss) kommer UEE (The United Earth Empire) i konflikt med krefter som helst skulle sett at menneskeheten gravde seg ned i et hull og ble der.
Historien er basert på en trilogi av Alexander Zorich, som omhandler en intergalaktisk kamp mellom to mektige imperier. Spillmotoren skal være i stand til å modellere hele solsystem, slik at du kan fly sømløst mellom planetene, eller til og med fly inn i atmosfæren og lande. En mengde forskjellige romskip vil være tilgjengelig, og justerbar vanskelighetsgrad lar deg tilpasse opplevelsen. Alt fra arkade til simulator skal la seg gjøre. Hvordan man simulerer et ultramoderne romskip fra 2600-tallet? Godt spørsmål.
Rig'n'Roll (PC)
Spør meg ikke hvorfor, men spillere verden over viser stor interesse for buss- og lastebilsimulatorer. Mil etter mil med digital motorvei i 80 km/t er tydeligvis bare avskrekkende for noen få av oss. Derfor er det helt sikkert mange som ser frem til Rig'n'Roll, etterfølgeren til Hard Truck-serien. I likhet med The Tomorrow War foregår også Rig'n'Roll i fremtiden, men i 2024 er fokuset litt mer på lastebil, litt mindre på romskip.
Som en ung lastebilsjåfør er det din store drøm å kapre transportmarkedet i California. Det hadde heller ikke bydd deg imot å bli den tøffeste trailersjåføren på motorveien. For å oppnå det må du levere varer effektivt over milevis med asfalt. Gjør du det godt kan du dessuten starte eget firma, og leie inn førere til å kjøre for deg. Spilleren kan da fokusere mer på administrasjon i stedet for å kjøre selv.
Foruten å kjempe for å bli den beste leverandøren, kan du delta i lastebilløp, og på den måten opparbeide deg respekt blant de andre lastebilsjåførene. Vi loves dessuten et godt gjengitt California å boltre oss på, med mengder av plasser som kan kjennes igjen fra virkeligheten. Det inkluderer selvsagt Los Angeles, San Francisco, San Diego og San Jose.
Death to Spies (PC)
Spillet vi testet lengst på pressevisningen var uten tvil Death to Spies. Ikke nødvendigvis fordi det er det mest interessante av 1C sine kommende titler, men fordi versjonen vi fikk prøvespille var umenneskelig utfordrende. Som enslig russisk spion må du infiltrere tyske baser, stjele viktige dokumenter og avlive sentrale nazisvin. Selvfølgelig uten å bli oppdaget.
Death to Spies er med andre ord et godt, gammeldags tredjepersons snikespill, lagt til andre verdenskrig. På tross av en nokså ordinær formel og grafikk som ikke blåser noen av stolen, klarte altså dette spillet å kapre vår oppmerksomhet. Spillet var så utilgivende at den minste feil gjerne endte med full katastrofe. Fiendene er oppmerksomme og svært skeptiske. Det nytter ikke å labbe inn i fiendens base, bare fordi du har dratt på deg en blodig, tysk uniform.
Death to Spies kan brått bli en real utfordring (og muligens tålmodighetsprøve) for den som aldri får nok av Project I.G.I., Commandos og Splinter Cell.
Fantasy Wars (PC)
Fantasy Wars er et rundebasert strategispill med rollespillelementer. Handlingen er lagt til en fantasiverden full av alver, orker, dverger, gobliner og mennesker. Ugraum, en stor orkehøvding, har fått menneskeheten i vrangstrupen, og samler en horde av undermålere for å invadere menneskenes land. Det blir det selvsagt den snille, søte, enestående, heroiske spillerens oppgave å sette en stopper for. Vi loves en spennende og intrigefull historie og en solid flerspillerdel.
Den fargerike og tegneserieaktige grafiske stilen, gir sterke assosiasjoner til WarCraft-universet. Mange av enhetene du møter er da også som snytt ut av nesa på Blizzard. Det hele ser altså ut som en turbasert versjon av WarCraft. Tiltalende, men kanskje ikke spesielt originalt.
Med entusiaster i kikkerten?
1C har kanskje ikke kapret så mye plass i rampelyset med disse spillene, men det betyr ikke nødvendigvis at de fortjener et liv i skyggen. Budsjettene er av varierende størrelse, men viljen er det ingenting å utsette på. Flere av spillene har et stort potensial, og virker å være utviklet av entusiaster, for entusiaster. Derfor ser vi frem til å prøve de ferdige spillene.