OSLO (Gamer.no): NRK har hyret inn Rune Fjeld Olsen på deltid som spillanmelder og kommentator. Fjeld Olsen er en av Norges mest profilerte spilljournalister med 23 års fartstid i bransjen – 19 av dem som journalist for VG.
I stillingen skal han levere innhold til flere av NRKs flater, programmer og kanaler, men hovedsaklig skal innholdet publiseres på nett. Dermed blir NRK det eneste riksmediet med jevnlige spillanmeldelser levert av en egen bidragsyter som skal fokusere utelukkende på kulturuttrykket.
– Den personlige ambisjonen er å lage så gode tekster som mulig om spillmediet anno 2020. Jeg er veldig glad for at NRK nå tar dette grepet her, og ydmyk for oppgaven jeg nå får. Det er en enestående mulighet til å formidle spillkultur til en bredere målgruppe enn det vi spilljournalister i Norge når i dag, sier Fjeld Olsen til Gamer.no.
Level Up fortsetter som før
De siste årene har Fjeld Olsen jobbet utelukkende med YouTube-kanalen Level Up som fokuserer på spillanmeldelser, «let’s play»-videoer og annet spillstoff. For bare få uker siden fikk Level Up støtte fra Fritt Ord for å jobbe med sitt ukentlige nyhetsshow kalt Spilluka.
Ifølge Fjeld Olsen vil ikke NRK-stillingen påvirke arbeidet med kanalen mye på overflaten.
– Den eneste praktiske forskjellen er at jeg ikke kan anmelde samme spill begge steder, det vanlige arbeidet mitt i Level Up fortsetter som før. Og så håper jeg jo at denne synligheten i NRK kan føre til at enda flere får øynene opp for vår lille, fantastiske spillredaksjon, sier han.
Planen nå er ikke å anmelde absolutt alt som kommer, men å fokusere på de mest interessante spillene. Norske spill skal også være i fokus.
– Det kommer nok til å gå seg litt til etter hvert, men jeg ser for meg to-tre-fire anmeldelser i måneden, hyppige radiobesøk og ekstra kraftig trykk rundt konsoll-lanseringer og de aller største spillutgivelsene, sier Fjeld Olsen.
Rune Fjeld Olsen har jobbet med spilljournalistikk og spillformidling i 23 år, siden han begynte i VG i 1997. Der jobbet han frem til 2016, da han og medjournalist Karl-Martin Hogsnes tok sluttpakke. De to tok med seg merkevaren Level Up, og har siden da drevet konseptet videre som en Patreon-finansiert YouTube-kanal. Kanalen har 31 000 abonnenter.
NRK: – Spill skal synes hos oss fremover
I mars ble massemediene, deriblant NRK, kritisert av Krillbite-sjef Jon Cato Lorentzen for mangel på god og jevn dekning av spill i mediemagasinet PRESSET. Den gang responderte NRK med at de i 2019 hadde begynt et strategiarbeid internt med mål om å finne ut hvordan de kunne dekke spill bedre.
Til Gamer.no forteller Rune Håkonsen, som er prosjektleder for anmeldelser, at denne nye stillingen er en reaksjon på at de har sett at de mangler dekning på området.
– Vi er langt på vei enige i kritikken. Gjennom de siste årene har flere enkeltsatsinger gjort viktig og godt arbeid, men totalen i NRKs dekning av spill og spillkultur har ikke speilet den bruk og interesse som finnes i Norge. Nå jobber vi målrettet for å ta dette på alvor – blant annet gjennom å løfte anmeldelser av spill til samme nivå som vi behandler teater, litteratur, film, kunst, humor, musikk og andre kulturuttrykk, sier han.
De siste årene har spilldekningen i NRK vært spredt mellom flere avdelinger. Statskanalen fortsetter å ha YouTube-satsningen Flippklipp som retter seg mot yngste, og hadde også frem til nylig en YouTube-satsing med P3 Gaming. Sistnevnte ble lagt ned i høst, etter ett år med aktivitet. Tidligere har radioprogrammet og nettstedet Filmpolitiet også publisert anmeldelser av spill, men det tok slutt i begynnelsen 2018.
– Har NRK ytterligere planer for å styrke spilldekningen eller kompetansen på stoffområdet?
– Spill er kultur – og kultur er en viktig del av NRKs allmenkringkasteroppdrag. I 2019 har det vært gjennomført et større arbeid for å finne ut av hvordan NRK kan dekke spill. I dette arbeidet har alt fra redaksjonell dekning, e-sport og dramaproduksjon vært under lupen. Bevisstheten rundt og kompetansen om spill har samtidig fått et løft. Mange mennesker i flere deler av NRK jobber nå for at dette skal synes i våre kanaler og plattformer fremover, forteller Håkonsen.
De siste fire årene har spill gradvis fått mindre og mindre jevnlig oppmerksomhet fra massemediene, særlig som kulturuttrykk. Mot slutten av 2015 forsvant Level Up fra VG, mens nettsiden PressFire brøt ut av Dagbladet omtrent samtidig, i en periode der mediebransjen som helhet gikk gjennom dramatiske kutt. Aftenposten trappet ned sine jevnlige spillanmeldelser rundt samme tid.
Vi gjør oppmerksom på at Level Up deler arbeidslokaler med Gamer.no. Audun Rodem, som skrev denne artikkelen, har også tidligere vært bidragsyter i Level Up til og med 2015.