Siden kunngjøringen av Return to Monkey Island har flere fans stilt seg skeptiske til spillets visuelle stil. Det er ikke spillsjef Ron Gilbert så glad for å høre.
I et blogginnlegg på sine nettsider tok Gilbert nylig et oppgjør med de som klager. Han innrømmer at han hadde forventet noe motstand, men ikke fra fansen.
– Da jeg begynte med dette spillet var min største frykt at Disney ikke ville la meg lage det spillet jeg ønsket å lage, men de har vært fantastiske å jobbe med. Det er ironisk at de som ikke vil at jeg lager det spillet jeg har lyst til å lage er ivrige Monkey Island-fans. Det er det som gjør meg trist når jeg ser alle disse kommentarene.
Ellers påpeker Gilbert at Monkey Island-serien alltid har satset på visuell innovasjon. Sånn var det da utviklerveteranen lagde de to første spillene, og sånn er det fortsatt nå.
– Dersom jeg hadde blitt igjen for å lage Monkey Island 3 ville det ikke ha sett ut som Monkey Island 3. Vi ville ha fortsatt å pushe fremover, noe Day of the Tentacle er et godt bevis på.
For Return to Monkey Island ville Gilbert derfor ha et utseende som er «provoserende, sjokkerende og ikke de alle sammen forventer». Spillsjefen melder at han er storfornøyd med arbeidet som design- og animasjonsteamet har gjort så langt.
– Return to Monkey Island har kanskje ikke den visuelle stilen dere ønsket dere eller forventet, men det er den stilen jeg ville ha.
LES OGSÅ: Return to Monkey Island vil ha hint og en enklere vanskelighetsgrad »