En stund huset spillstudioet Double Fine to av de mest kjente spilldesignerne fra LucasArts' glanstid på nittitallet, men nå er bare studiosjef Tim Schafer igjen. Ron Gilbert, mannen bak Monkey Island, har nemlig forlatt studioet.
Slutt etter to år
Gilbert har jobbet hos Double Fine i to år, og var hovedmannen bak det sjarmerende plattform/eventyrspillet The Cave. Nå som det er lansert mener Gilbert det er på tide å gå videre, og planlegge det neste steget i karrieren. Han har likevel bare positive ting å si om sine tidligere kolleger:
– Jeg vil takke de fantastiske folkene hos Double Fine for deres harde arbeid på The Cave. Det var en virkelig glede å jobbe med hver og en av dem over de to siste årene. Så mye moro, jeg vil savne dem alle. Og jeg må selvsagt takke Tim for å ha gitt meg muligheten til å komme dit og lage The Cave, skriver Gilbert på bloggen sin.
I løpet av de neste månedene er planen å fullføre et iOS-spill som Gilbert har jobbet med sammen med tidligere Deathspank-partner, Clayton Kauzlaric. Spillet heter Scurvy Scallywags in The Voyage to Discover the Ultimate Sea Shanty: A Musical Match-3 Pirate RPG, så iOS-spillere kan kanskje se frem til noe -aktig med et pirat-tema.
The Cave fikk en rimelig god mottakelse i spillpressen, selv om det ikke ble noen ny Gilbert-klassiker. Her i gården ble spillet tildelt en syver av anmelder Espen Jansen. Han skrev blant annet følgende:
– The Cave er et sjarmerende lite eventyr som standhaftig ønsker å være et solid plattformspill og et kløktig gåtespill på en og samme gang. Spillet klarer dessverre bare å oppnå en av de to, og der de utfordrende gåtene er preget av like deler fiffighet og humor er plattformelementene ingen av delene.
Les også: Ron Gilbert: – Jeg burde eid Monkey Island
Les også: Monkey Islands plass i eventyrspillenes utvikling