Sommeren 2022 dro Something Wicked Games sløret av sitt aller første spill – Wyrdsong. Teamet delte få detaljer om det storstilte åpen verden-prosjektet, men med veteraner fra Bethesda og Obsidian på laget, var det mange som sperret opp øynene.
Tre år senere har spillet blitt langt mindre ambisiøst.
Something Wicked-sjef og -medgrunnlegger Jeff Gardiner bekreftet denne uka at Wyrdsong er kraftig nedskalert fra de opprinnelige planene. Den åpne verdenen er byttet ut med avgrensede soner, for å gjøre alt mer håndterlig for et mindre team.
Til PC Gamer fortalte Gardiner at det hele stammer fra nedbemanninger utviklerne måtte foreta for et år siden. Tidlig investering fra kinesiske Netease sikret oppstarten, mens 2022-kunngjøringen skulle generere interesse, flere utviklere og mer finansiering. Sånn gikk det imidlertid ikke.
Mens nebemanningen sørget for at prosjektet fikk leve videre, ble det klart at omfanget måtte begrenses. Mye ble kuttet eller omdefinert, men Something Wicked har også lagt på nye ting, som et «roguelite»-element som passer til spillets temaer om liv og død.
Den nye retningen har imidlertid ikke vært nok til å tiltrekke investorer. Som resultat har medgrunnlegger av Something Wicked og tidligere The Outer Worlds-designer Charles Staples forlatt skuta. Will Shen, som ledet arbeidet med oppdrag på Starfield, har også trukket seg.
Gardiner har ikke gitt opp håpet, men innrømmer at det ser mørkt ut.
– Vi har bare et lite mannskap igjen og jeg fortsetter arbeidet med å finne videre investering og utgivermuligheter for spillet. Jeg håper å lande det en gang i år, men vi prøver bare å bite oss fast og overleve stormen som man trodde ville stilne i 2025, men jeg sliter med å se for meg det som en realitet. Akkurat nå er det veldig vanskelig.
LES OGSÅ: Warner Bros. legger ned studioer, inkludert Middle-earth: Shadow of Mordor-utvikleren »