Wyrdsong

Rollespill fra tidligere Fallout-folk nedskaleres etter omfattende kutt

Skroter åpen verden.

Something Wicked Games

Sommeren 2022 dro Something Wicked Games sløret av sitt aller første spill – Wyrdsong. Teamet delte få detaljer om det storstilte åpen verden-prosjektet, men med veteraner fra Bethesda og Obsidian på laget, var det mange som sperret opp øynene.

Tre år senere har spillet blitt langt mindre ambisiøst.

Something Wicked-sjef og -medgrunnlegger Jeff Gardiner bekreftet denne uka at Wyrdsong er kraftig nedskalert fra de opprinnelige planene. Den åpne verdenen er byttet ut med avgrensede soner, for å gjøre alt mer håndterlig for et mindre team.

Til PC Gamer fortalte Gardiner at det hele stammer fra nedbemanninger utviklerne måtte foreta for et år siden. Tidlig investering fra kinesiske Netease sikret oppstarten, mens 2022-kunngjøringen skulle generere interesse, flere utviklere og mer finansiering. Sånn gikk det imidlertid ikke.

Den opprinnelige kunngjøringstraileren for Wyrdsong. Vis mer

Mens nebemanningen sørget for at prosjektet fikk leve videre, ble det klart at omfanget måtte begrenses. Mye ble kuttet eller omdefinert, men Something Wicked har også lagt på nye ting, som et «roguelite»-element som passer til spillets temaer om liv og død.

Den nye retningen har imidlertid ikke vært nok til å tiltrekke investorer. Som resultat har medgrunnlegger av Something Wicked og tidligere The Outer Worlds-designer Charles Staples forlatt skuta. Will Shen, som ledet arbeidet med oppdrag på Starfield, har også trukket seg.

Gardiner har ikke gitt opp håpet, men innrømmer at det ser mørkt ut.

– Vi har bare et lite mannskap igjen og jeg fortsetter arbeidet med å finne videre investering og utgivermuligheter for spillet. Jeg håper å lande det en gang i år, men vi prøver bare å bite oss fast og overleve stormen som man trodde ville stilne i 2025, men jeg sliter med å se for meg det som en realitet. Akkurat nå er det veldig vanskelig.

LES OGSÅ: Warner Bros. legger ned studioer, inkludert Middle-earth: Shadow of Mordor-utvikleren »

Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (3)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Sebastian fra Level Up spill
5 timer siden

Det er alltid interessant å følge utviklingen av et ambisiøst prosjekt som Wyrdsong, spesielt med veteraner fra Bethesda og Obsidian involvert. Nedskaleringen er kanskje et nødvendig onde for å sikre at prosjektet kan fullføres, men det er også et godt eksempel på hvordan spillutviklere må tilpasse seg både økonomiske utfordringer og uforutsette hendelser som nedbemanning.

Roguelite-elementet de har valgt å inkludere, kan være en smart løsning for å gi spillet mer dybde og omspillbarhet, og kanskje en måte å tiltrekke et bredere publikum på. Samtidig er det interessant å se hvordan de navigerer i det utfordrende landskapet for indieutviklere som prøver å tiltrekke investorer i et tøft marked.

Mvh,

Sebastian

Level Up Spill

www.levelup-spill.no

Tåka
3 timer siden
Traileren viste null ting av intresse for spillet helt idiotisk!
LampeLars94
en time siden

Hahaha, outer worlds og starfield.

SØPPELSPILL.

Her var det null hype.

Siste fra forsiden