Det var i forbindelse med lanseringen av Red Dead Redemption 2 i 2018 at utvikler Rockstar Games havnet midt oppi en debatt om arbeidskultur i spillbransjen. Historier om 100-timers uker og ulønnet overtid skapte kraftige reaksjoner, men i dag skal ting være på bedringens vei.
Bedre forhold
En fersk rapport fra Kotaku melder om store endringer hos Rockstar i løpet av de siste 18 månedene. Først og fremst har det handlet om å tilby bedre vilkår for ansatte ved selskapet, med blant annet fleksible arbeidsdager og økt lønn for overtidsarbeid.
Les også: Rockstar-topp Dan Houser er ferdig i selskapet »
For fremtidige prosjekter ønsker Rockstar å redusere påkjenningen på og forventningene til de ansatte, både gjennom redusert overtid og bedre planlegging. Ifølge Kotakus kilder er planen at det neste Grand Theft Auto-spillet blir litt mindre (men fortsatt stort) ved lansering, med flere oppdateringer sluppet i ettertid.
Mens de ansatte har stilt seg positive til den nye modellen, hersker det fortsatt bekymring om at selskapet vil vende tilbake til gamle synder i møte med travlere tider.
– Endringene har vært gode nok til at jeg bestemte meg for å bli og gi dem en ny sjanse, men vi får se hva som skjer etter hvert når presset knyttet til å levere et ferdig spill blir virkelighet, sa én Rockstar-ansatt.
Hva selskapets neste spill angår har Rockstar foreløpig ikke bekreftet noe som helst, selv om rapporten altså nevner et nytt innslag i Grand Theft Auto-serien. Med andre ord er det bare å vente og se hva som skjer.
Les også: Grand Theft Auto 5-skuespiller: – Slutt å tro på lekkasjer om GTA 6 »