NYDALEN, OSLO (Gamer.no) Nøyaktig en uke før Eserien starter, var alle lag og spillere samlet til et pressetreff i Biovisjon sine lokaler ved Nydalen i Oslo. Utøverne virket tente på å komme i gang og produsentene bak årets serie hadde mye å dele.
Den 9. april sparkes det hele i gang, når Brann, HamKam. Kristiansund og Ranheim skal ut i sin åpningsrunde. Derfra går det jevnlig, hver tirsdag og onsdag, helt frem til og med 15. mai. Arrangøren mener alvor, og stiller med en solid produksjon rundt seriespillet.
Administrerende direktør i Discovery, Tine Austvoll Jensen uttalte i en pressemelding at kamprundene kan strømmes gratis på Dplay, med én tv-sendt hovedkamp som vises på Eurosport Norge. Kampene vil kommenteres av utvalgte eksperter, med analyser av spillet og situasjoner i etterkant, ikke ulikt det vi kan se i eliteseriefotball.
LES OGSÅ: Gruppene i Eserien er klare
Høy temperatur og tendenser til rivalisering
VGTV hadde en direktesending der blant andre administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland, var til stede.
– Vi tror dette blir stort, og vi ønsker å være med fra starten. Allerede om 5 til 10 år tror vi dette kommer til å være veldig, veldig stort og jeg tror at vi kommer til å være glade for at vi sto her i dag, uttalte Øverland.
Under sendingen kunne man observere at rivaliseringen mellom spillerne allerede hadde skrudd opp temperaturen et par hakk. Flere av spillerne har nok fått litt blod på tann etter å endelig ha møtt hverandre i person, og de virket ivrige på å måle krefter.
– Vi lar oss ikke skremme av noen, vi er her, vi er kommet for å bli og vi skal vise hva vi er laget av, se opp for Stabæk Momentum, uttalte en engasjert Andreas «APrince96» Høyden fra Stabæk.
Arkan «Arko» Resul og Magnus «Hyper» Myhrhaug Kristiansen fra Vålerenga lot seg engasjere når flere av motstanderne prøvde å sette press på dem under pressetreffet.
– Vi skal ikke undervurdere noen av lagene, men vi har som mål å vinne hele serien. Det er uten tvil at vi ser på oss selv som favoritter, forteller Resul, før Myrhaug legger til.
– Alle andre ser på oss som favoritter, så hvorfor skal ikke vi gjøre det? Dette er motivasjon for oss.
LES OGSÅ: Strømsgodset satser på Eserien sammen med Telenorliga-seriemester Apeks
– E-sport er allerede større enn tradisjonell sport
Sammenhengende med pressetreffet slapp også nyheten om at Altibox er hoved- og navnesponsor, og Eserien er døpt om til «Altibox eSerien».
– Det er et veldig spennende univers vi gleder oss til å bli med å leke i, uttalte Altibox' Alexander Steinberg under pressetreffet.
Sparebank 1-gruppen har blitt med på moroa, og er hovedpartner for debutsesongen. Sparebank 1 er kjent for å bidra i blant annet ishockey- og langrennsmiljøet, og e-sport er et nytt område for dem.
– Engasjementet og lidenskapen som vokser frem innen e-sport engasjerer en gruppe som hittil ikke har vært så synlige. Vi synes det er stas, å kunne være med å skape en felles profesjonell arena for FIFA-utøvere på toppnivå, sier Roald Stene på vegne av Sparebank 1.
Harald Strømme, formann i Good Game AS, uttaler at han gleder seg stort til å endelig komme i gang med turneringen. Strømme har tidligere jobbet med ulike idéer for e-sport hos Discovery, men legger til at det ikke var han som står bak avtalen med norsk toppfotball. Strømme deler Øverlands visjon for Eserien, og legger til at han tror at denne toppsatsingen er starten på noe som kommer til å vokse seg veldig stort.
– I aldersgruppen 15-25 år er e-sport allerede større enn tradisjonell sport når vi måler antall seertimer, det kommer til å skje ganske dramatiske ting i løpet av de neste fem årene.
I en tidligere utgave av artikkelen siterte vi Strømme på at FIFA ikke er størst innen e-sport i Norge, at det er Counter-Strike som har den plassen, men at man gjennom Eserien hadde planer om å endre dette. Dette har ikke Strømme sagt. Derfor har vi fjernet sitatet, og beklaget feilen. Vi jobber videre med å finne ut hvem sitatet stammer fra, og oppgir det her når vi har funnet ut av det.