I 2002 ble Microsoft og Sony saksøkt av Immersion Corporation, et selskap som hadde sikret seg patent på en type teknologi som fremkalte vibrasjoner i for eksempel spillkontrollere. Microsoft valgte å gå inn i en avtale med Immersion (og betale store summer i lisenser for å bruke teknologien), mens Sony valgte å kjempe for sitt standpunkt i retten.
Den første runden av rettssaken gikk ikke Sonys vei, men de gav ikke opp, og anket beslutningen. Nå har det imidlertid kommet frem at stridighetene er over; Sony og Immersion har blitt enige om en avtale som innebærer at Immersions vibrasjonsteknologi vil finne veien til fremtidige PlayStation-produkter.
Som de fleste vet har ikke Sixaxis-kontrolleren til PlayStation 3 ristefunksjon. Sony hevdet de valgte å droppe denne til fordel for bevegelsessensoren, men de fleste antok at den virkelige grunnen var konflikten med Immersion. Uansett grunn, er det mange som har klaget over mangelen på vibrasjonsteknologi i Sixaxis-kontrolleren.
Det er ikke klart nøyaktig hva som nå skjer i forhold til vibrasjonsteknologien og Sixaxis-kontrolleren. Sony har kommentert at de ser frem til å jobbe sammen med Immersion om å bruke teknologien deres i fremtidige PlayStation-produkter, og det ville ikke komme som noen bombe om et av disse produktene er en ny versjon av Sixaxis, men det har ikke kommet noen direkte bekreftelse på dette.