LOS ANGELES (Gamer.no): Vi var tilstede da Risen 2 ble vist for første gang, under Game Developers Conference i San Francisco i mars. Da var man ganske tidlig i utvikling gameplaymessig, men vi fikk se at dette er et fantastisk pent spill! Pent er det fortsatt, verdenen er så levende og fargerik at man nesten forsvinner inn i skjermen i ren innlevelse. Men utseende alene er ikke nok, det vet vi alle, og under E3 i Los Angeles var man villig til å vise oss flere detaljer i spillet.
Ingen ferie
Siden du spiller som pirat på tropiske øyer, der du skal reise over farlige farvann, må du selvsagt ha et transportmiddel.
– Vi kan nå avsløre at du får ditt eget skip, med ditt eget mannskap. På den måten kan du reise fra øy til øy, på en slags flyttbar base. Vi vil også at man skal få dypere emosjonelle bånd til folkene man møter, slik som for eksempel mannskapet ditt. Akkurat det manglet i det første Risen, sier merkevaresjef Daniel Oberlerchner.
Det er imidlertid begrensninger i bruk av skipet ditt. Dette er ikke en ny, lekker versjon av Sid Meier’s Pirates. Neida, skipet er der mer for syns skyld, det er en slags base for deg og dine.
– Du kan ikke seile rundt i skipet, det er et reisesenter og en base der ulike samfunnsgrupper er representert. I Risen 2 kan du få flere delte oppdrag mellom disse gruppene, slik at du slipper følelsen av at du går glipp av mye ved bare å jobbe med én gruppe, sier Oberlerchner.
Mannskapet skal minne deg om hva du har oppnådd i spillet med sitt nærvær. Samtidig skal de kunne krydre spillopplevelsen ved hele tiden å ha en løpende dialog med deg. De kan også gi deg råd, og lede deg til interessante steder. Ja, kollegene dine kan til og med bryte inn i dialog du har med andre, for så åpne nye dialogmuligheter. Dette høres ikke helt ulikt fra det vi har fått servert i BioWares rollespill. Likevel, det er forskjeller. Du blir aldri satt mot veggen og du må ikke ta noen risikofylte avgjørelser i forhold til velværen til mannskapet ditt.
Tomannslag
Når du er ute i verdenen kan du ha med én person fra mannskapet som kan kjempe ved din side. Dette er først og fremst av balansegrunner. To eller flere hadde ifølge Oberlerchner gjort gruppen for mektig. Kollegene dine har ulike egenskaper og evner, slik som helbredelse, ekspert i nærkamp og ekspert i avstandsangrep. Du kan når som helst hurtigreise tilbake til båten og skifte mannskapsmedlem for å tilpasses miljøet og kampstilen som kreves på de ulike stedene i verdenen.
– Hvilke figurer som er på skipet er avhengig av dine valg i de mange oppdragene. Mannskapet klarer seg for øvrig selv, de har sitt eget utstyr og du trenger ikke bruke mye tid på å detaljstyre kompisene dine, sier Oberlerchner.
Vi fikk se en rekke eksempler på kamp, både alene og sammen med en av mannskapet. Sverdkampene ser spennende ut, der du kan blokke og angripe om hverandre i en slags dødelig dans med fienden. Først fikk vi se en slåsskamp med en gigantkrabbe, der helten slang ut et spark og krabben havnet på ryggen. Lekkert. Men ikke spark en alligator på samme måte, da forsvinner foten din. Stilen din må hele tiden tilpasses fienden.
Vi fikk også se hvordan man kan yppe til kamp i byene. Vi møtte en dørvakt, som vi irriterte mer og mer gjennom dialog. Hadde helten bare angrepet ham uprovosert, hadde det vært kriminelt – da ville alle i nærheten tatt dørvaktens parti. Men vi fikk ham forbanna, og kamp sverd mot sverd virker relativt dypt. Spesielt når vi tar med spesialangrep som å kaste sand i øynene eller fyre av en pistol underveis.
– Du skal kunne være veldig, veldig skitten i kampene, du skal bruke alle midler for å beseire fienden, forteller Oberlerchner.
Fugleangrep
Ett spesialangrep gjorde meg imidlertid litt fnisete. Helten kan ha en papegøye på skulderen, som han kan sende mot fienden for å forstyrre ham. Da kan du få inn et par ekstra stikk mens slemmingen merkelig nok er opptatt av å se på fuglen over hodet sitt fremfor å være redd for å bli nålepute.
– Hovedpersonen er et tomt objekt som du kan fylle opp med din spillestil, sier Oberlerchner, og viser til hvordan helten i Risen 2 ikke har en bestemt klasse eller tilhørighet fra start.
Nei, her former du ham underveis. Du kan få permanente bonuser ved blant annet å utføre oppdrag du finner i bøker rundt om kring i verdenen. Videre kan du trene helten din opp til å bli en helt fantastisk pirat:
– Egenskaper kan du lære av trenere i verdenen. Slik som hardhet fra en slem dørvakt, og sjarmerende snakkeegenskaper av en prostituert.
Dette gjelder også på utstyrsnivå. Du skal kunne lage og endre på det meste selv, gjennom såkalt crafting. Utviklernes mål er at det du ser andre figurer gjøre i spillet, ja det skal du kunne gjøre selv også.
Øyeblikkelig sammenligning
Vi har vært inne på at det visuelle blir fantastisk, og på denne visningen fikk vi også en hurtigtitt på inventarsystemet. Brukergrensesnittet her virker flott og rent, her kan du også få en øyeblikkelig sammenligning mellom utstyr du har og det du har funnet, slipper å knote rundt slik som i det første spillet. Det er moderne og lettvint, uten at det blir billig.
Utviklerne viste for øvrig konsollversjonen for første gang, og spillet virker lekkert der også. Vi så naturlig nok litt mer lavoppløselige teksturer og ytelsen er ennå ikke på plass. Demonstrasjonen kjørte på 15-20 bilder per sekund, og da er det vanskelig å få et skikkelig inntrykk av hvordan dette vil bli. Heldigvis kommer nok Risen 2 til å overgå konsollutgaven av originalen, som jo ble totalt vanskjøttet.
– Vi kommer ikke til å slippe spillet i år, det blir tidlig i 2012. Da rekker vi å polere skikkelig på konsollversjonen, målet er at spillet skal være nesten helt identisk på alle plattformer, avslutter merkevaresjefen.
Konklusjon
Det har aldri hersket tvil om at Risen 2: Dark Waters blir en fantastisk opplevelse for øyet. Dette er et av de peneste PC-spillene jeg noensinne har sett, og enkelte steder i miljøet er nesten rørende vakre. Men spillet har mer å by på. Kampene virker spennende, dynamiske og varierte. Du kan tilpasse stilen din etter fiender og miljø, samt at du har med deg en fra mannskapet innimellom. Videre skal grensesnittet gjøre det smidigere for deg å bygge helten til å bli best mulig.
Slik sett er Risen 2 solid, men det er fortsatt en del spørsmålstegn. Jeg er spent på de ferdige dialogene og historien. Tyske utviklere har nemlig vært litt vel blåøyde i denne sjangeren på dette punktet tidligere, og i et rollespill der alle snakker må stemmeskuespillet sitte skikkelig. Det må også oppdragene, slik at det gir mening å dra fra øy til øy som en enøyd pirat. Klisjéfallgruvene er mange, la oss håpe de fleste blir hoppet elegant over.
Her er en trailer for spillet:
Risen 2: Dark Waters utvikles for Xbox 360, PlayStation 3 og PC, og kommer i salg 1. kvartal 2012.