Sent i fjor ble det klart at utviklerstudioet Stainless Steel måtte legge ned virksomheten. Studioet var da i ferd med å gjøre ferdig strategispillet Rise & Fall: Civilizations at War, et spill som på mange måter ser ut til å kunne gi titler som Rome: Total War god konkurranse.
Nå har spillets utgiver, Midway, kunngjort at de har gitt San Diego-studioet sitt i oppgave å gjøre ferdig spillet, og at det nå er planlagt lansert i juni. Midway skryter av at den videre utviklingen ledes av veteraner som jobbet med Heroes of Might and Magic og Lords of Everquest.
Kunngjøringen om at det var San Diego-studioet til Midway som skulle ta over utviklingen av Rise & Fall har overrasket mange, med tanke på at det tidligere ble sagt at Midway hadde lagt ned virksomheten ved studioet etter lanseringen av Gauntlet: Seven Sorrows.
Rise & Fall: Civilizations tilbyr massive slag med klassiske sivilisasjoner som Roma, Persia, og Egypt, samt mindre kjente sivilisasjoner som Babylon, Gallia, Assyria og Kartago. Spillet har åtti unike enheter, inkludert vanlige soldater, bueskyttere, kavaleri, beleiringsvåpen og skip.
Ellers får vi et mye større fokus på kamp til sjøs enn vi finner i vanlige spill i sjangeren. Skipene kan lastes med ulike tropper eller våpen, og på den måten får du mulighet til å "skreddersy" dem slik at de alltid passer strategien din.
Civilizations at War ser også ut til å låne litt fra titler som Joan of Arc og Kingdom under Fire, ved at du selv får mulighet til å ta del i slagene som en av åtte legendariske helter. Når du har direkte kontroll over en slik helt vil kameraet flytte seg fra det vanlige strategiske fugleperspektivet til tredjepersons synsvinkel.