Trakassering og ondsinnet adferd er et velkjent fenomen i spillverdenen, og utviklere har begynt å trappe opp innsatsen mot problemet. Nå har Riot Games kunngjort et nytt tiltak som skal beskytte Valorant-spillere mot verbal mishandling.
Utvikleren opplyser at de heretter vil reservere retten til å lagre stemmesamtaler mellom spillere for å ha muligheten til å bedre fange opp det de kaller «giftige» spillere.
Spillere vil bli gjort klar over det nye tiltaket via en oppdatering av bruker- og personvernvilkårene.
Avlytter ikke samtalene aktivt
– Når en spiller sender inn en rapport om støtende eller forstyrrende adferd i stemmesamtalene, vil de relevante lyddataene bli lagret på kontoen din og evaluert for å se om adferdsretningslinjene våre ble brutt, skriver Riot Games.
Dersom et brudd har funnet sted vil utvikleren gjennomføre passende handlinger. Stemmedataene vil gjøres tilgjengelig for personen som har brutt retningslinjene, og vil deretter bli slettet.
Dataene vil også bli slettet dersom et brudd ikke har funnet sted, eller dersom rapporten ikke sendes inn i tide.
For å ivareta personvernet forsikrer Riot Games at de ikke aktivt lytter til samtaler, men kun dersom de mottar rapporter fra spillere. Utvikleren bedyrer også at stemmedataene blir godt beskyttet under evalueringen.
Tiltaket er imidlertid ikke valgfritt, og dersom man ikke liker tanken på å få stemmen sin tatt opp av Riot Games må man slå av chat-funksjonen.