Ringenes Herre: Kampen om Midgard II er oppfølgeren til det meget godt mottatte strategispillet fra 2004. Takket være rettigheter til å lage spill basert på både bøkene og filmene av Ringenes Herre-universet, kan EA tilby en dybde som aldri tidligere har vært mulig. Spilleren kan enten ta del i troppene til alvene eller dvergene, eller kjempe de ondes kamp ved hjelp av helt nye skapninger som ikke er vist frem i filmen.
Tåkefjellene, Myrskog og Dol Guldur er blant de nye områdene du må kjempe deg gjennom ved hjelp av nye kraftige våpen og egenskaper. Kall inn drager, start vulkanutbrudd eller fyr opp et voldsomt lynnedslag. Den kunstige intelligensen er forbedret, og det er essensielt å mestre både nærkamper og flankemanøvre for å lykkes mot uforutsigbare motstandere. I kampens hete kan du benytte deg av smarte formasjoner, kamplinjer og en egen planleggingsmodus.
Nytt for året er også muligheten til å skreddersy din egen helteskikkelse, som vil følge deg utover i spillet. Det skal være mulig å bygge hvor som helst, ikke bare innenfor gitte rammer og felt, noe som burde sette de kreative og strategiske deler av hjernene i gang.
Electronic Arts slapp i dag en enorm enspiller-demo på utrolige 1,4 GB (krever 6 GB harddiskplass ved installasjon), som inneholder en opplæringsdel og en "skirmish"-modus med to brett. Du kan spille som to av tre sider av striden; goblins og dverger.
Eller fra en av følgende kilder:
Ringenes Herre: Kampen om Midgard II slippes på PC 2. mars. En spesialutgave med en bonus-DVD, eksklusivt spillinnhold som f.eks. en ildsprutende drage, og et høyoppløselig kart over Midgard slippes samtidig. DVD-en inneholder blant annet alle de originale musikksporene fra spillet, HD-versjoner av alle de filmatiske sekvensene i spillet, en bakgrunnsvideo fra utviklingen og en omfattende samling kunstverk og konseptbilder fra spillet.
Spillet utvikles også for Xbox 360 med en forventet lansering i løpet av andre kvartal 2006.