Ringenes Herre: Kampen om Midgard II er oppfølgeren til det meget godt mottatte strategispillet fra 2004. Takket være rettigheter til å lage spill basert på både bøkene og filmene av Ringenes Herre-universet, kan EA tilby en dybde som aldri tidligere har vært mulig. Spilleren kan enten ta del i troppene til alvene eller dvergene, eller kjempe de ondes kamp ved hjelp av helt nye skapninger som ikke er vist frem i filmen.
Tåkefjellene, Myrskog og Dol Guldur er blant de nye områdene du må kjempe deg gjennom ved hjelp av nye kraftige våpen og egenskaper. Kall inn drager, start vulkanutbrudd eller fyr opp et voldsomt lynnedslag. Den kunstige intelligensen er forbedret, og det er essensielt å mestre både nærkamper og flankemanøvre for å lykkes.
I et kort ferdigprodusert intervju for pressen, har Vishwa Ranjan, programvareutvikler for Kampen om Midgard 2, fortalt litt om vannteknologien som i følge han kan sammenlignes med måten vann blir laget i store filmproduksjoner. Samme teknologi kan lage store bølger, som slår opp mot kystlinjen i spillet. I tillegg vil alle objekter over vannet, reflekters i overflaten.
Selv detaljer under vannoverflaten er nøye gjennomtenkt, i form av korallrev, fisker og hele byer som tidligere har forsvunnet under vann. Denne vannteknologien skal ikke bare være et visuelt teppe, men også ha en strategisk nytteverdi.
Vi har fått tak i to minuter lang teknologivideo, akkompagnert med stemningsfull Ringenes Herre-musikk, som viser eksempler på det Ranjan her har fortalt oss. Last ned videoen her:
Se også vårt bildegalleri for en stor bunke rykende ferske skjermbilder. Det er foreløpig ikke kjent når Ringenes Herre: Kampen om Midgard 2 lanseres.