Actionrollespillet Mass Effect ble godt mottatt, men det ser ikke ut som spillerne var like begeistret for sideoppdragene som de var for hovedoppdragene i spillet.
Nå har MTV Multiplayer snakket med Greg Zeschuk fra BioWare om dette temaet, og hva den tradisjonsrike rollespillutvikleren planlegger å gjøre for at Mass Effect 2 skal bli bedre på dette området.
Zeshuk forteller at Mass Effect var spesifikt designet for å fokusere på den intense historien, men at spilleren også skulle få muligheter til å utforske en rekke planeter utenom hovedhistorien.
Nå planlegger de imidlertid å ta dette til et nytt nivå, ved å knytte sideoppdragene mye tettere opp til hovedhistorien. I tillegg vil Mass Effect 2 bli langt rikere på detaljer enn originalen.
Mye av utviklingen av Mass Effect handlet om å bygge teknologien og spillsystemene, og nå som BioWare ikke trenger å skape dette fra bunnen av har de mulighet til å fokusere mer på detaljene.
Zeschuk forteller at målet deres er at forholdet mellom Mass Effect og Mass Effect 2 skal kunne sammenlignes forholdet mellom Baldur's Gate og Baldur's Gate II.
Det første Baldur's Gate-spillet var et fabelaktig rollespill, men etterfølgeren (som bygde videre på grunnmuren originalen hadde lagt) var langt rikere og mye større.