HELSINKI (Gamer.no): Finske Bugbear, som tidligere har stått for titler som Flat-Out og Rally Trophy, har den siste tiden jobbet med et nytt tilskudd til Ridge Racer-serien. Unbounded tar serien i en ny retning, med fokus på ødeleggelse og kaos. Spillet er basert på en svært detaljert fysikkmotor, og Bugbear lover oss et detaljnivå vi ikke har sett før innen kollisjoner, eksplosjoner og annen moro.
Selv om vi enda ikke har fått se detaljer om flerspillermodus, har vi blitt forsikret om at dette vil være helt sentralt i spillet. I følge Bugbear er ett av deres fremste mål å sikre at spillerne vil fortsette å spille på nett, også etter at den første begeistringen har lagt seg. Mange andre bilspill har hatt problemer med å få til nettopp dette. Ett av virkemidlene de håper på å oppnå dette med, er muligheten til å lage dine egne baner, og dele dem med andre.
Lag din egen by
Enspillerdelen i Unbounded finner sted i en fiktiv by kalt Shadow Bay. Karrieremodusen handler om å lage et navn for deg selv i denne byen, og er basert på et rangeringssystem. Dette er på mange måter helt konvensjonelt, men rangeringssystemet er ikke bundet til karrieren alene. Rangering kan oppnås i alle deler av spillet, og bidrar til å låse opp ting som biler og oppgraderinger. Det nye er at også byggeklosser til baneredigeringsverktøyet vil låses opp gjennom denne formen for erfaringspoeng.
I Ridge Racer: Unbounded er ett av prinsippene at alt foregår i større byer, som er delt inn i mindre deler eller arrangementer. Når du lager dine egne baner, lager du også din egen by, hvor du kan legge inn flere forskjellige typer billøp. På mange måter lager du din egen minikarriere. Vi blir lovet at det vil være en stor mengde parametere du kan velge imellom for å skreddersy din egen enspillerkampanje. Og naturligvis kan du dele denne med andre spillere, både som nedlastbare kampanjer og flerspillerløp.
Enkelhet er en dyd
Det første som slo meg da jeg fikk demonstrert hvordan byredigereren fungerer, er hvor enkel den er. Ved første øyekast ser det hele nesten for enkelt ut. Vi blir presentert for et rutenett, som for øyeblikket er todimensjonalt. Dette kommer til å være tredimensjonalt i den endelige utgaven, slik at det blir litt enklere å få et bilde av hva man lager. Men prinsippet er det samme – alt du trenger å gjøre er å plassere byggeklosser i et rutenett. Når du er ferdig kan du hoppe rett inn i banen, med alle omgivelser generert av spillet.
I følge Bugbear er hovedproblemet med tilsvarende verktøy i andre spill at disse er så kompliserte at flertallet ikke gidder å bruke dem. Det er kanskje gøy å lage én eller to baner, men etter det mister man fort interesse. I Unbounded er fokuset snarere å kunne koke sammen profesjonelle baner på kort tid. Her vil det, bokstavelig talt, ta under et halvt minutt å sette sammen en helt spillbar bane. Hver kloss er omtrent 250 ganger 250 meter stor, og inneholder alt du trenger av omgivelser, snarveier og ting du kan ødelegge. Det er i utgangspunktet ingen teknisk begrensning, annet enn minne, på hvor stort rutenett du kan bruke. Det gjenstår likevel å se om det blir satt kunstige begrensninger, for å unngå problemer som for eksempel urimelig lange baner. Ideen bak konseptet er festlig nok basert på modelljernbanene av tre, som mange av oss husker fra barndommen. Disse var også basert på ferdigbygde skinner som kunne slås sammen som et puslespill på kort tid.
Vakre omgivelser
Klossene inneholder ikke bare alle elementer som skal til for å få den opplevelsen Ridge Racer: Unbounded ønsker å gi, men også slående vakre omgivelser. Hvis du i tillegg har spesielle ønsker som fjell eller hav i horisonten, vil det være egne byggeklosser for dette. Selv ble jeg mildt sagt imponert da jeg fikk se resultatet – dette føles virkelig som å hoppe inn i en bane laget av utviklerne selv. Faktisk bruker Bugbear den nåværende versjonen til å lage sine egne baner. Derfor vil spillerne stille på lik linje som utvikleren – du får rett og slett mulighet til å bruke akkurat det samme verktøyet, bare i en tredimensjonal versjon.
Selv om redigereren er laget slik at den automatisk sørger for at klossene du bruker passer sammen, er det naturligvis ingenting i veien for å ha det litt gøy. Du kan gjerne plassere en havn i midten av en motorvei, eller et kjøpesenter midt i et industriområde. Selv om du ikke kommer til å se dette i de offisielle banene, er det mer enn nok av absurde muligheter. Og ikke minst sørger spillet for å utjevne disse forskjellene for deg, slik at banene virker overbevisende likevel.
Som jeg allerede har nevnt, vil byggestenene du bruker bli låst opp etter hvert som du oppnår nye ting i spillet. Jeg ser også for meg at dette kan bli en god kandidat for nedlastbare tilleggspakker. I den ferdige versjonen av Unbounded kommer det til å være omtrent 80 forskjellige klosser, i tillegg til rene dekorasjonselementer. Klossene kommer ikke bare til å være forskjellige former for baneledd, men vil også være inndelt etter ulike typer omgivelser. Dette vil inkludere ting som bysentrum, havneområder og industriparker. Du vil, så vidt jeg forstår, også kunne velge mellom ødeleggbare bygninger og strukturer.
Del byen din med andre
En viktig del av det å lage dine egne byer, vil også være å dele dem med andre. Unbounded kommer til å være fokusert på å spille med venner, og her kommer naturligvis det å dele dine egne kreasjoner inn i bildet. På spørsmål om det vil være noen form for filtrering av dårlige baner laget av andre, får vi vite at målet er å gjøre slike påfunn umulig. Selv om du bare lager en liten sirkel, vil klossene selv inneholde mange muligheter til snarveier, ødeleggelse, og så videre. Dette skal sørge for at selv disse banene blir underholdende.
I tillegg vil det være et rangeringssystem, og også andre muligheter til å indikere hvordan banen er. Detaljene rundt dette er ikke klare enda, men målet er å gjøre dette interessant for andre spillere. Ideen er at redigeringsfunksjonaliteten vil sørge for å kontinuerlig mate andre spillere med mer innhold, slik at spillet ikke mister gjenspillingsverdi. Hvis dette fungerer som det skal, vil spillerbasen rett og slett sørge for produksjon av nedlastbare innholdspakker på egenhånd. Mitt inntrykk er at Bugbear bruker svært mye tid på å finne måter å gjøre flerspillerdelen interessant, noe som virker lovende.
Konklusjon
Baneredigeringsverktøy i bilspill er egentlig ikke noe nytt. Det er heller ikke noe nytt at disse er basert på klosser. Det som likevel imponerer meg i Ridge Racer: Unbounded er hvor pent det hele ser ut når man er ferdig. Og ikke bare det, de tilsynelatende svært enkle banene du skrur sammen er fullstappet av innhold. Snarveier og objekter du kan smadre er inkludert i pakken, uten at du trenger å gjøre noe ekstra. Alt av omgivelser blir automatisk generert etter hva slags tema du har valgt, og resultatet ser svært bra ut. At Bugbear i tillegg har satt seg som mål at du skal kunne kombinere hva du vil med hva som helst, er et definitivt plusspoeng.
Til å begynne med reagerte jeg på at dette kunne bli nesten for enkelt. Men jeg landet fort på at dette egentlig er en fordel fremfor å ha en langt mer avansert baneredigerer. Når jeg vil spille arkadebilspill, ønsker jeg ikke å bruke timevis på å sette sammen baner. Da ender jeg opp med å bruke de banene som fulgte med, siden flertallet av brukerkonstruerte baner i noen spill er rent søppel. Hvis dette verktøyet virkelig klarer å levere hva det lover, vil begge disse problemene være kraftig redusert.
Etter å ha fått demonstrert hvordan verktøyet fungerer, selv i en nokså begrenset utgave, må jeg innrømme at jeg er begeistret. For meg ser det ut som at prinsippet er i mål, og at det meste som gjenstår er finpuss. Alt for ofte blir bilspill stående i hyllen etter at jeg har spilt dem i noen uker. Slik Ridge Racer: Unbounded ser ut per i dag, tror jeg dette kan bli unntaket som bekrefter regelen.
Merk: Det finnes dessverre ingen skjermbilder som viser redigeringsverktøyet i aksjon. Denne traileren er alt vi har:
Ridge Racer: Unbounded er ventet i salg 10. februar 2012, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Turen til Helsinki og Bugbear ble betalt av utgiver Namco Bandai.