En mengde innstillingsmuligheter
Hvis du er en av de som liker å skitne til fingrene med litt olje i blant, er du antakeligvis også en som elsker spill som lar deg endre på oppsettet til bilene. Vanlige rallyspill inneholder ofte muligheten til å endre på viktige deler av oppsettet. Ofte får du, for eksempel, mulighet til å velge om du vil ha myk, medium eller hard "suspension" (hjuloppheng, fjæringer og lignende). I Richard Burns Rally får du også lov til å stille på "suspension", men her er det litt mer avansert enn som så. Her har denne kategorien nemlig fem underkategorier ("dampers", "springs", "geometry front", "geometry rear" og "rollbar/steering"), og til sammen inneholder disse hele 65 forskjellige detaljer du kan stille på.
Slike detaljer burde være nok til å skremme vannet av nitti prosent av leserne, men fortvil ikke: Du behøver naturligvis ikke rote med alt det her. Det eneste du strengt tatt behøver å ta stilling til er dekkvalget, og så kan du overlate resten til mekanikerne dine. Men hvis du er virkelig modig, begir du deg ikke bare inn i denne delen av spillet, men du skrur også på "realistic damage". Da må du bry deg med bremser som slites, overoppheting av motoren og bensinlekkasjer. Og med "realistic damage" kan ett enkelt krasj føre til at hele rallyet må avbrytes. En front-kollisjon mot et tre kan være nok til at motoren sier takk og farvel. Ruller du (og bilen faktisk overlever selve rullingen), er du avhengig av at det er folk i nærheten. Hvis ikke blir bilen liggende med hjulene i været, og løpet er tapt. Med "realistic damage" går Richard Burns Rally fra å være et spill til å bli blodig alvor.
Ut i den vide verden
Richard Burns Rally foregår over seks ulike rallyer verden over, og banene er modellert etter virkelighetens versjoner. Den første har det lange navnet "The Ramada Express Hotel Casino International Rally", og foregår i Nevada i USA. Omgivelsene her er rimelig varierte, og du får blant annet kjøre i ørkener som minner om NASA-bildene fra Mars og i tette furuskoger. Dette er et grusrally, men veiene er rimelig brede, noe som tillater høye hastigheter. "Pirelli International Rally" foregår i de engelske skogene, og her må du kjøre på gjørmete grusveier. Som ventet er det engelske rallyet ofte preget av dårlig vær, noe som gjør de allerede glatte veiene enda verre.
"Rallye Mont Blanc" foregår i de franske alpene, og er spillets eneste asfaltrally. Dette rallyet preges av hårnålssvinger og kraftige stigninger, og har svært idylliske omgivelser. "Arctic Lapland Rally", som foregår i den finske skihovedstaden Rovaniemi, er spillets snørally. "Rally Hokkaido" foregår i Japan og er et vanskelig rally med hullete og svingete grusveier, omgitt av frodige skoger og jordbruksområder. Grusrallyet "Subaru Rally of Canberra" foregår i Australia, og kommer med smale veier med harde kanter (som lett får bilen din på villspor om du skulle komme borti dem). Her får du også teste den berømte fartsetappen Mineshaft, med et skremmende hopp ulikt det meste i rallysporten.
Det virker som svært mange er engstelige for at spillet vil få for korte fartsetapper - det trenger de ikke å være. Målt i antall kilometer er ikke disse etappene særlig lange, men på grunn av de smale og snirklete veiene tar det lang tid å kjøre dem. I gjennomsnitt tar de fleste fartsetappene omtrent fem minutter å kjøre gjennom. En del tar litt mindre tid, mens enkelte krever i underkant av ti minutter av livet ditt for en enkelt gjennomkjøring. I forhold til hva som kreves av deg som fører er etappene rimelig varierte, og mange av dem består av flere svært ulike deler, slik at du plutselig må venne deg til å kjøre på en helt annen måte midt inne i en fartsetappe.