Tidligere i år ble den første Resident Evil-tittelen til GameCube sluppet som en re-make av det opprinnelige første spillet til PlayStation. Resident Evil: Zero er derimot ingen re-make, men snarere en prolog til det første spillet i serien. Hendelsene finner sted i det introduksjonen beskriver som "before the mansion incident". Bortsett fra en ny og spennende historie tar også spillet serien videre med et bedre kontrollsystem, muligheten til å spille to karakterer på samme tid og ha disse til å hjelpe hverandre, samt en aldri så liten grafisk oppdatering fra det forrige spillet.
Togtur til helvete
Spillet begynner som alltid med en enestående introduksjonsfilm som får deg til å sitte og hvese, med tette strømmer av kroppsvæske rennende ned haken, og ned på genseren din. Det hele begynner med et overblikk over Racoon Forest, hvor et Bravo-team er på vei ut for å etterforske et bestialsk mord. På den luftige turen over skogen får helikopteret motorproblemer og styrter mot bakken med hovedpersonen Rebecca Chambers i. Takket være noen flittige manøvrer fra de to glattslikkete pilotene overlever alle den noe traumatiske landingen. Rebecca Chambers husker nok forøvrig de svorne Resident Evil-tilhengerne fra det første spillet hvor hun jobbet som lege i Bravo-teamet.
Straks alle har fått summet seg kommer de over et grusomt syn: en overveltet bil, og to drepte politimenn. De var på vei til et sikkerhetsanstalt med en fange ved navn Billy Cohen, hvor han skulle bli henrettet for en rekke drap. Rebecca kommer til slutt vekk fra de andre da hun oppdager et stillestående tog midt inne i skogen. Ombord lurer ondskapen i sin verste form. Toget har blitt oversvermet av parasitt-lignende skapninger som suger seg til menneskene og dreper dem. Naturligvis har alle ombord på toget, både mannskap og passasjerer blitt zombier som alle klager og stønner når de prøver å bite seg til halsen din. Etter å ha tatt en titt rundt i toget og tatt knekken på den del zombier, samt de tradisjonelle zombie-hundene, møter du selveste Billy Cohen - massemorderen som rømte fra politikonvoien du kom over tidligere. Her tar spillet en ny vending, og introduserer en helt ny funksjon til Resident Evil-serien.
Resident Evil: Zero lar deg spille to karakterer. Du kan fritt velge mellom å styre enten Rebecca eller Billy, og når du styrer den ene kan du hele tiden kommandere den andre til å enten følge deg, stå stille, og så videre. Som alltid er to skytere bedre enn èn, og mang en gang kommer din partner til å hjelpe deg ut av klebrige situasjoner. Mange av gåtene og oppgavene må også løses av to figurer. Et eksempel er når Rebecca har falt ned et hull i taket. Her inne finnes det en mat-heis som er koblet til kjøkkenet, og for at Rebecca skal kunne åpne døra i rommet for å komme seg ut, må Billy heise opp en liten dirk til henne. Nytt i dette spillet er også muligheten til å legge ned gjenstander på gulvet, for så å kunne hente dem senere. Før måtte du legge det i spesielle bokser, men den tiden er nå altså forbi.
Siden du bare har plass til seks gjenstander om gangen, blir det ofte slik at du finner spesielle rom hvor du legger vekk mye av det du finner frem til du skal bruke dem igjen. Men for all del - Resident Evil har fremdeles det evige jaget etter å hele tiden ha med seg de rette gjenstandene, og bruke plassen din mest mulig flittig. Kontrollsystemet er også forbedret. Det tar ikke så lang til å snu seg som det gjorde i de tidligere spillene. Figuren snur seg omtrent 90 grader om gangen, noe som er langt mindre smertefullt enn før. Likevel, å bevege figurene i Resident Evil: Zero er fremdeles relativt vanskelig, og tar tid å lære seg. Denne gangen finnes det også "auto-aim" slik at det blir lettere å treffe fiendene du møter på. Grafikkopplevelsen i spillet er mer eller mindre lik den du finner i det forrige GameCube-spillet, men du kan likevel legge merke til små forbedrede detaljer.
En skrekkelig opplevelse
Resident Evil: Zero er en glimrende tilføyelse til en allerede episk spillserie. Det er noe nifst med et tog som står midt ute i svarte skogen, infisert av uforståelige parasitter og zombier som råtner. Spillet følger en svært stram tradisjon, og holder seg tro til det. Spillet er fremdeles et "survival-horror"-spill hvor du hele tiden må gå videre i historien mens du kjemper om å komme til neste sted hvor du kan lagre spillet og puste lettet ut. Jeg tror Capcom vet like godt som alle oss andre at man ikke skal rokke med en allerede perfekt oppskrift. Likevel ser det ut til at de har ført spillet videre med ørsmå oppdateringer og forbedringer, samt denne svært spennende muligheten til å spille to karakterer samtidig. Utover dette vil du på ingen måte finne noe nytt i Resident Evil: Zero foruten en ny historie, og spillet er fremdeles det samme som det har vært siden 1996. Resident Evil-serien er en av de mest populære skrekk-seriene noensinne, og det er overhodet ingentingv negativt i det utsagnet. En skrekkelig opplevelse, absolutt - i ordets beste betydning!